خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: معنویت دینی به احساس آرامش توجه دارد و تنها به دنبال ایجاد یک احساس آرامش مطلق نیست، اما معنویت های سکولار به دنبال حل بحرانهای روحی و روانی انسانها هستند و سلوک برای رسیدن به مقام توحید را دنبال نمیکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بناب، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، امروز در کارگاه آموزشی همایش مهدویت تبریز با عنوان «آشنایی با عرفان های نوظهور» که با حضور استادان حوزه و دانشگاه این شهر همراه بود، به تشریح اهداف دشمنان در ترویج فرق ضاله و عرفانهای کاذب در جوامع اسلامی پرداخت.
وی با بیان اینکه فرقههایی مانند بهائیت به صورت هدایت شده از سوی استعمار به دنبال ریشهکن کردن اعتقادات شیعی در کشورهای اسلامی هستند، اظهار داشت: دو عامل علمی و سیاسی عامل اصلی در پیدایش جریانهای نوظهور است، چنان که علم مدرن اگر مشکلی را حل میکند مشکلات دیگری را به وجود میآورد.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه بر ضرورت مطالعه دقیق و جریانشناسانه استادان حوزه و دانشگاه نسبت به اعتقادات ضاله فرقههای نوظهور تأکید کرد و گفت: برای پاسخگویی به شبهات نسل جوان به ویژه طلاب و دانشجویان، بایستی مطالعات موشکافانه از اهداف، جریانها و اعتقادات فرق ضاله داشت.
وی با بیان اینکه دشمنان با ابزار دین به جنگ با دین و شریعت آمده اند، تصریح کرد: اگر نتوانیم عرفان ناب اسلامی و حقیقی را به جوانان بشناسانیم، دشمنان با نسخههای دروغین خلاء معنوی آنان را پر خواهند کرد، امروزه عرفانهای کاذب، در مقابل عرفان حقیقی و فرهنگ مهدویت قرار گرفته اند.
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران رسیدن سالک به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه را مهمترین دغدغه معنویت الهی دانست و افزود: معنویت دینی به احساس آرامش توجه دارد و تنها به دنبال ایجاد یک احساس آرامش مطلق نیست، اما معنویت های سکولار به دنبال حل بحرانهای روحی و روانی انسانها هستند و سلوک برای رسیدن به مقام توحید را دنبال نمیکند.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به اینکه مکاتب مادیگرا و سکولار غرب تفاوتهای بنیادین با مکتب اسلام و شناخت از فطرت بشری دارند، گفت: انسان معاصر دچار بحران معنویت شده و معنویت وارهها درصدد رفع آن بحران هستند، در چنین شرایطی رسالت حوزه و دانشگاه بیش از گذشته مورد اهمیت قرار می گیرد.
وی با تشریح جریانهای کاذب معنوی و نقش آن در مدیریت فرهنگی کشور ادامه داد: جریانهای معنویتواره به اعتبار پذیرش و عدم پذیرش باورهای دینی، تأثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند، اگر مطالعه دقیق جریانشناسانه در این حوزه صورت نگیرد گرفتار پدیدهای میشویم که با هیچ روشی نمیتوان آن را کنترل کرد.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ظهور فرقههای مانند بهائیت و وهابیت را نشأت گرفته از سیاستهای ضددینی دشمنان اسلام و تشیع و همچنین شناخت غلط پیروان این فرق از اسلام دانست و گفت: تفسیر به رای از آیات قرآنی و توجیه هرگونه عمل و رفتاری که با منافع فرد و نظام سلطه همخوانی داشته باشد، عامل بروز پدیدههایی چون فرق ضاله است.
رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران خواستار آشنایی استادان حوزه و دانشگاه با پاسخ شبهات القائی از سوی فرق ضاله شد و افزود: اعضای فرقههای جدید که به صورت زیرزمینی و پنهان کار میکنند، دلبستگی زیادی به اعتقادات خود دارند؛ از اینرو باید به صورت دقیق و با شناخت وارد میدان مبارزه منطقی با چنین جریاناتی شد./935/پ202/س