مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) گفت: باید از امام خمینی(ره) فرا گیریم که فلسفه را به اصل ولایت امیرالمومنین(ع) پیوند داد و حتی پا را فراتر از این نهاده و فرمود: ماده و صورت بدون ولایت در قیامت هم حیات ندارد
همایش اندیشه های فلسفی و عرفانی امام خمینی(ره) عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
آیت الله سید حسن مصطفوی سعادت، مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی ضمن ابراز خرسندی از برپایی این همایش و به بحث گذاشتن اندیشه های فلسفی و عرفانی گفت: پیش از ورود به بحث باید به این پرسش پاسخ داد که کاربرد فلسفه اسلامی چیست؟
این مدرس شهیر فلسفه سینوی ادامه داد: ما در فلسفه اسلامی غایت و هدف فلسفه که همان «علم بحقایق اشیاء علی ما هی علیها بقدر طاقة البشریة بقوة نظریة» را داریم. ضمن اینکه می گویند «فلسفه تشبه بالاله است» یعنی فلسفه باید مظهر صفات خدا شود. حال که غایت فلسفه مشخص شد، کاربرد آن نیز مشخص می شود.
آیت الله مصطفوی ضمن تأکید بر پرورش عقاید و توانایی در دفاع از حقایق گفت: در فلسفه اسلامی می خواهیم حقایق عالم را در مسیری که به سوی خدا دارد، درک کنیم. همچنین می خواهیم از طریق فلسفه برخی حقایق را بهتر شرح دهیم.
* مخالفان فلسفه اسلامی با فهم آموزه های دینی دشمنی می کنند
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: آنهایی که با فلسفه اسلامی مبارزه می کنند، در حقیقت با فهم دقیق آموزه های دینی مبارزه می کنند. آنها می خواهند مردم در مقابل آموزه های دینی حالت جمود و خمودگی داشته باشند.
مدیر گروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه اگر می خواهیم شبهاتمان برطرف شود، چاره ای جز خواندن فلسفه اسلامی نداریم، تأکید کرد: امام خمینی(ره) به فلسفه اسلامی التزام بسیار داشت، چرا که امام تنها یک رهبر انقلابی نبود، بلکه رهبر دینی و علمی انقلاب است.
آیت الله مصطفوی ادامه داد: امام یک رهبر دینی آگاه است که علاوه بر فقه و اصول اطلاعات وسیع فلسفی و عرفانی دارد، به همین دلیلی پس از سال ها از رحلت ایشان تازه به حقایق صحبت های وی پی می برند.
وی افزود: امام بسیاری از مفاهیم دینی را با فلسفه تشریح می کند و بسیاری از اعتقادات را به کمک فلسفه اسلامی توضیح می دهد. خاصیت فلسفه و عرفان اسلامی این است که روح را چنین وسیع می کند و انقطاع از خلق ایجاد می کند که حد و حصر ندارد.
* فیض خداوند قدیم و دائم است
این مدرس فلسفه سینوی ادامه داد: خیلی از کسانی که فلسفه خوانده اند پیوند دادن آن با دین را ننگ می دانند! در صورتی که باید از امام خمینی(ره) فرا گیریم که فلسفه را به اصل ولایت امیرالمومنین(ع) پیوند می دهد حتی پا را فراتر از این نهاده و می فرماید ماده و صورت بدون ولایت حتی در قیامت هم حیات ندارد، یعنی کسی که ولایت ندارد در قیامت هم حیات ندارد.
آیت الله مصطفوی با اشاره به شرح امام خمینی(ه) از دعای سحر گفت: امام خمینی(ره) معتقد است خداوند فاعل بالفعل و فیض او قدیم و دائمی است، بنابراین «هستی» بزرگترین نعمت خدا است. یعنی هستی و خلفت همیشه بوده اما حالات عوض شده است و اینطور نبوده که فیض قطع شود.
* احترام ویژه امام برای ملاصدرا و میرداماد
مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) گفت: امام به دو شخصیت فلسفی خیلی احترام می گذارد: یکی صدر المتألهین و دیگری میرداماد. متأسفانه ما خیلی کم آثار میرداماد را مطالعه می کنیم.
وی افزود: امام خمینی هم به فلسفه توجه دارد، هم فلسفه را در درک حقایق به کار می گیرد و هم حقایق دینی را در درک فلسفه به کار می گیرد، بنابر این فلسفه اسلامی ارتباط تنگاتنگی با این دارد.
* کاربرد فلسفه اسلامی دفاع از دین است
آیت الله مصطفوی در پایان تأکید کرد: امام دو جهت عرفانی دارد: یکی جهت عملی و دیگری عرفان نظری. یعنی هم در عمل عارف است و هم توان برهان آوردن دارد. زیرا هم فلسفه خیلی خوب خوانده بود و هم استاد بزرگی مانند مرحوم آیت الله شاه آبادی دارد. تحقیقات امام بر فصوص و مصباح الانس بیانگر این مطلب است.