حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در مجلس بزرگداشت آیت الله حق شناس گفت: ایشان از 4 مجتهد بزرگ زمان خود اجازه اجتهاد داشت.بین علم و عمل،هردو را جمع کرده بود.آنی از یاد خدا غافل نبود.با یک روش با همه برخورد نمیکرد. به شدت به امام راحل معتقد بودند.
مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله عبدالکریم حق شناس با حضور حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا در مسجد دانشگاه تهران بعدازظهرسه شنبه نهم خردادماه برگزار شد.
ابوترابی درابتدا با خواندن این ایه قرآن "إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أُوْلَئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ" گفت: عالم بزرگوار، مجاهد فی سبیل الله مرحوم آیت الله حق شناس مصداق مبرز این آیه بودند. ایشان به معنای تمام کلمه تجسم ایمان در پرتو انوار مقدس الهی بودند و ایمان در اخلاق و عمل صالح عینیت پیدا میکند؛ چنین فردی اتکال به ذات اقدس سبحان دارد و سجایای اخلاقی در او تجلی یافته است.
وی افزود: آن بزرگوار ذره ای از منیت و خودخواهی و خودبینی در خود نداشت او محو صفات حق بود. در چهره ایشان بندگی حق نمایان بود آنچه دیده می شد قلبی سرشار از محبت به مخلوقات خدا که ثمره کنار گذاشتن خود بود. ایشان در مسیر ایمان به معنی کامل کلمه به سوی خدا مهاجرت کرده بود و ایمان را با همه مراتبش چشیده بود. ازخانه نفس مهاجرت کرده بود و در این هجرت با تمام قدرت حرکت میکرد.
نایب رئیس مجلس نهم ادامه داد: آیت الله حق شناس هیچ تعلقی به مال و مقام و علم و کلاس نداشت و به کمال الهی رسید. ایشان نزدیک به یک قرن تلاش و مجاهدت در راه خدا نمودند. اگر لقمهای مانند انسانهای عادی میخورد تأثیر بسیار عمیقی بر او داشت و انقلابی در او ایجاد میکرد.
ابوترابی تصریح کرد: در مجلسی از امام(ره) کلامی گفته شد که در شأن امام نبود ایشان برآشفت، ولی مجلس را ترک نکرد. همان شب در خوابشان حضرت مهدی(عج) درباره آن مجلس از ایشان پرسید، ایشان گفتند که از خمینی دفاع کردم امام زمان فرمودند پس چرا جلسه را ترک نکردی.
وی با این جمله آیت الله بهجت به سخنانش پایان داد: به آنچه که علم دارید عمل کنید و به آنچه که علم ندارید توقف نمایید.
حجت الاسلام فاطمی نیا یکی دیگر از سخنرانان این مجلس بود وی گفت: علم و معارف الهی را به علم مکاشفه و علم معامله تقسیم کرده اند. اکنون در معارف الهیه کسانی جانب افراط و کسانی جانب تفریط را گرفته اند. افراط این است که هرکسی هر ادعایی کرد بپذیریم و تفریط این است که به مکاشفه بی اعتقاد باشیم و منکر کرامت و شهود شویم.
وی افزود: زمخشری از علمای اسلام در تفسیر آیه ای از قرآن اشتباه کرده و داد حتی اهل سنت راهم درآورده است. خدا میفرماید: "خدا عالم غیب است و کسی را به این عالم مسلط نمیکند مگر کسی را که بپسندد برای مثال رسولش را." اینجا زمخشری میگوید عالم غیب را فقط رسول خدا میفهمد درحالیکه خداوند در اینجا بیان بر مصداق کرده و گفته یکی از کسانی که غیب را میفهمد رسول الله است.
این عالم روحانی و عارف و سالک اذعان کرد: من نگفته ام که مستحبات مهم نیستند فقط گفتم مقدس مآبی وخشک مقدسی نباشد. اگر کسی در واجبات کوتاهی کند و ترک محرمات نکند او شیطان است. بلکه عارف کسی است که واجبات را انجام میدهد و مستحبات را به جا میآورد و به حیاط خلوت معرفت احوال قلوب رسیده باشد. اگر همه واجبات و مستحبات را به جا آوری ولی حسود باشی یا بدبین باشی یا عیوب دیگران را ببینی هیچ اثری درعرفان ندارد.
حجت الاسلام فاطمی نیا با بیان اینکه 125 بار به دیوان حافظ رجوع کرده و به یک بیت آن رسیده: خاطرت کسی رقم فیض پذیرد هیهات/ مگر از نقش پراکنده ورق تازه کنی/. باید این بیت را بر سردر جهان بنویسند.
وی یادآورشد: عده ای ناخن گرفتن، ریش گذاشتن و دکمه پیراهن را تا آخر بستن را مسلمانی میدانند درحالیکه اگر کسی به معرفت احوال قلوب سر نزند هیچی گیرش نمیآید. تا همت عالیه نداشته باشد هرچی ریاضت بکشید همه اش میپرد.
این واعظ و خطیب برجسته ادامه داد: مردم این عالمان برجسته را به قدس و تقوا میشناسند درحالی که ایشان از علمای کبار حوزه علمیه بودند. ایشان از 4 مجتهد بزرگ زمان خود اجازه اجتهاد داشت. ایشان بین علم و عمل را هر دو جمع کرده بود. آنی از یاد خدا غافل نبود. با هر کسی متناسب با اوضاعش و شرایطش رفتار میکرد. با یک روش با همه برخورد نمیکرد. به شدت به امام راحل معتقد بودند. صاحب کرامت بود. مشوق بزرگی برای طلاب بود.