حجت الاسلام والمسلمین محتبی ملکی افزود: آموزش و پرورش به عنوان بزرگ ترین دستگاه متولی تعلیم و تربیت رسمی وعمومی کشور، از دایره این تأثیرپذیری خارج نیست بطوری که رشد شتابان استفاده از فضای مجازی در برنامه های آموزشی و تربیتی رسمی آموزش و پرورش و استقبال معنادار اولیا و دانش آموزان از این ابزار جادویی را در جای جای کشور می توان مشاهده نمود.
دبیر دفتر همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به اهداف برپایی هشتمین همایش سالانه این دفتر ادامه داد: شناخت نظریه ها و دیدگاه های تربیت اسلامی در فضای مجازی، تبيين فرصتها و چالش های فراروي تربیت اسلامی در تعامل با فضای مجازی، تبیین اثرات و پيامدهاي تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی، تبيين راهکارهای توسعه و تعمیق تربیت اسلامی از طريق فضای مجازی، تبيين چگونگی تعاملات حوزه های علمیه با وزارت آموزش و پرورش در بهرهگیری از فضای مجازی برای تربیت اسلامی از جمله اهداف این همایش است.
این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان این که این همایش با قریب به 40 محور کلیدی فراخوان مقاله و پوستر خواهد شد، گفت: «تبيين انگارههای تربیتی حاکم بر فضای مجازی»، « تبيين تصویر، مختصات و مولفههاي تربیت اسلامی در فضای مجازی باتاكيد بر مخاطب دانش آموزی »، « تبیین نسبت فضاي مجازي با تربيت اسلامی»، « تبيين جایگاه رسانههاي تصویری، متنی و گفتاری در تربیت اسلامی»، « تبیین جایگاه مربی و معلم در تربيت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی» محورهای این همایش است.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: « تبیین جایگاه یادگیرنده در تربيت اسلامي با توجه به ویژگی های فضای مجازی »، «تبیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی های فضای مجازی»، « تبیین جایگاه مدرسه در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی های فضای مجازی»، « تبيين فرصتها، چالشها و كاركردهای فضای مجازی در ساحت تربيت سياسي و اجتماعی» از دیگر محورهای همایش سالانه دفتر همکاریها می باشد.
وی با بیان این که «تبيين فرصتها، چالشها و كاركردهای فضای مجازی در ساحت تربيت اعتقادی، عبادی و اخلاقی» و « تبيين فرصتها، چالشها و كاركردهای فضای مجازی در ساحت تربيت زيستی و بدنی» از جمله عناوین همایش تربیت اسلامی و فضای مجازی می باشد، ابراز داشت: «تبيين فرصتها، چالشها و كاركردهای فضای مجازی در ساحت تربيت اقتصادي و حرفهای»، « تبيين فرصتها، چالشها و كاركردهای فضای مجازی در ساحت تربيت علمی و فناورانه»، « تبيين فرصتها، چالشها و كاركردهای فضای مجازی در ساحت تربيت زيباشناختی و هنری» دیگر محورهای همایش می باشند.
دبیر دفتر همکاریها در ادامه به دیگر محورهای همایش اشاره کرد و افزود: « تبيين اثرات و پيامدهاي شبکه های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش»، « تبيين اثرات و پيامدهای تلفن همراه در حوزه آموزش و پرورش»، « تبيين اثرات و پيامدهاي شبكههاي ماهوارهای در حوزه آموزش و پرورش»، « تبيين اثرات و پيامدهای شبكه جهانی اينترنت در حوزه آموزش و پرورش»، « بررسی و تبیین اثربخشی شبكههای آموزشی (رشد، نور...) در حوزه تربیت اسلامی» از جمله این موارد است.
ملکی خطاب به محققان و نویسندگان گفت: « تبيين اثرات و پيامدهاي فضاي مجازي بر سبك زندگی»، « تبيين روشهاي استفاده مناسب از امکانات و قابلیت های فضای مجازی در تعميق تربیت اسلامی»، « شناسايی راهكارهای تعميق تربيت اسلامی در فضای مجازی»، « تبیین نسبت تربیت اسلامی و فضای مجازی در اسناد بالادستي و برنامه های درسی رسمی و غیر رسمی جمهوري اسلامي ايران»، « مخاطب شناسی در فضای مجازی (نيازسنجي مخاطبان، فرهنگ پژوهی، افکار سنجی، آسیب پژوهی، فراغت پژوهی و باور پذیری مخاطبان نسبت به آموزه های تربیت اسلامی)» از دیگر مواردی است که علاقه مندان می توانند در این زمینه قلم بزنند.
وی ادامه داد: «شناسايی و تبيين تجارب و ابتكارات سازمان های بینالمللی، نهادهای تربیتی و دینی، مدارس و مراكز آموزشی اسلامی در بهرهگيری از فضای مجازی در تعميق تربيت اسلامی»، « تبيين چگونگی مدیریت و نظارت بر انواع رسانه های تربیت اسلامی در فضا ی مجازی»، « تبيين چگونگي تحقق اهداف تربیت اسلامی با توجه به ویژگیهای فضای مجازی»، «تبيين شيوههای روز آمد کردن روش ها و محتوای تربیت اسلامی در فضای مجازی» از دیگر محورهای این همایش ملی می باشند.
دبیر دفتر همکاری ها یادآور شد: « تاثيرات توليد فرارسانهها با رويكرد تربيت اسلامی در آموزش و پرورش »، « شناخت روشهای بهره گیری از ارتباطات بین فرهنگی به منظور جهانی سازی فرهنگ و تربیت اسلامی»، « شناسايي و تبيين كاركردهاي حوزههاي علميه در بهرهگيري از فضاي مجازي در تربيت اسلامي»، « تبيين چگونگی تعاملات حوزه های علمیه با آموزش و پرورش در بهرهگیری از فضای مجازی براي تربیت اسلامی»، « تبيين نقش حوزههاي علميه در نظریه پردازی پيرامون تربیت اسلامی و فضای مجازی»، « تبيين نقش حوزههاي علميه در عرصه سیاست گذاری تربیت اسلامی در فضای مجازی »، « نقد وضعيت موجود سیاستگذاری در فضای مجازی از نظر تحقق هدفهاي تربيت اسلامی» برای پژوهش بیشتر وسلایق مختلف و حق انتخاب بهتر برای محققان طرح ریزی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ملاک های تدوین مقاله اشاره کرد و گفت: عنوان مقاله با هدف ها و محورهای همایش مرتبط باشد، مقاله حداکثر در 20 صفحه A4 تهیه شود و اصول تدوین مقاله به روش علمی در آن رعایت شده و شامل چکیده فارسی، مقدمه، بیان مسئله و هدفها، سوالها، پيشينه موضوع، توضیح روش تحلیل یا پاسخ دهی به سوالات، یافته ها، جمع بندی، نتیجه گیری و فهرست منابع باشد و برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده، از روش علمی (منطقی، تحلیلی، استدلالی و یا روش تحقیق میدانی) استفاده شده باشد.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی افزود: مقاله در محیط Word ، قلم BNazanin ، فونت 14، تایپ و فایل آن به نشانی دبیرخانه همایش ارسال گردد همچنین، اطلاعات مربوط به نویسنده (نویسندگان) مقاله، شامل؛ نام و نام خانوادگی، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی مرتبه علمی، نشانی محل کار یا منزل، تلفن تماس، نمابر و پست الکترونیک به همراه مقاله ارسال شود.
وی خاطرنشان کرد: تاریخ ارسال اصل مقاله پانزدهم فروردین سال 1393 می باشد و علاقه مندان می توانند آثار خود را به پست الکترونیکی info@hamkariha.ir ارسال نمایند.