تخصصی سازی فقه، برای اولین بار در محافل علمی جهان

تاریخ خبر:
1391/04/26 04:09
اخبار اعضای پایگاه http://www.hawzahnews.com
مدیر مدرسه عالی تخصصی فقه المصطفی از تخصصی سازی فقه، برای اولین بار در محافل علمی جهان خبر داد.

حجت­الاسلام والمسلمین یعقوب علی برجی در گفت­ و گو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به تحصیل طلاب غیر ایرانی در مدرسه عالی تخصصی فقه، گفت: 218 نفر از طلاب المصطفی در سه سطح کارشناسی ارشد، دکتری و سطح چهار از چهارده ملیت مانند عراق، لبنان و... در این مدرسه حضور دارند.

وی ادامه داد: این مدرسه یکی از مدارس تخصصی مجتمع آموزش عالی فقه جامعة­المصطفی است که 161 دانش­پژوه در مقطع کارشناسی ارشد، 38 دانش­پژوه در دکتری، 15 دانش­پژوه نیز در سطح چهار در آن در حال تحصیل هستند.

مدیر مدرسه عالی تخصصی فقه،  تخصصی­سازی فقه را یکی از آرزوی­های بزرگانی مانند آیت­الله­العظمی اراکی، آیت­الله العظمی حائری و شهید مطهری دانست و ابراز داشت: با توجه به گستردگی حوزه­های فقهی، یک فقیه نمی­تواند در همه حوزه­های فقهی تخصص یابد. در نتیجه، تخصصی­سازی فقه، قوت و آشنایی بیشتر فقیه متخصص در یک فن را به همراه دارد تا توانایی پاسخگویی به نیازهای آن حوزه را پیدا کند.

حجت­الاسلام والمسلمین برجی با بیان این که فقه سیاسی، فقه قضایی، فقه اقتصادی، فقه خانواده، فقه تربیتی، فقه مقارن، و فقه عبادی، عنوان رشته­هایی است که اکنون در این مدرسه تدریس می­گردد، خاطرنشان کرد: این مدرسه، اولین مرکز علمی به شمار می­رود که تخصصی­سازی فقه را در دانشگاه­­ها و محافل علمی جهان نهادینه کرده است.

*راه اندازی رشته های فقه محیط زیست و فقه پزشکی

وی افزود: رشته­هایی نیز در دست طراحی است که برخی از آنها مراحل نهایی خود را طی می­کنند، برای نمونه می­توان به رشته فقه محیط زیست و فقه پزشکی اشاره کرد.

مدیر مدرسه عالی تخصصی فقه، با اشاره به ضرورت تدوین رشته فقه پزشکی، اظهار داشت: بسیاری از مسائل پزشکی، مرتبط با مسئله فقهی است به همین جهت پزشکان سئوالات بسیاری از فقهای دینی دارند. پس طراحی و برگزاری این رشته­های نوین در حوزه ضرورتی انکارناپذیر است.

*راهکار فرهنگی؛ بهترین راهکارجلوگیری از تخریب محیط زیست

حجت­الاسلام والمسلمین برجی، رشته فقه محیط زیست را نیز از دیگر رشته­هایی دانست که به زودی در این مدرسه راه اندازی خواهد شد و ابراز داشت: با توجه به این که مسأله محیط­زیست و تخریب آن از معضلات جهانی به شمار می­رود؛ همه دلسوزان بشر بر این باورند که بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب آن، ارائه راهکار فرهنگی است.

وی با اشاره به این که در دین مبین اسلام نیز رهنمودها و راهکارهای بسیار ارزشمند و کارآمد در حوزه محیط زیست وجود دارد و ما با نظر به این موضوع، اقدام به طراحی این رشته نموده­ایم، افزود: بیان دیدگاه دین از زبان طلابی که از کشورهای مختلف در المصطفی تحصیل می­کنند و روزی به تبلیغ دین در کشورهای خویش همت خواهند گمارد، خدمتی به بشریت برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و بیانگر حقانیت و کمال دین اسلام به شمار می­رود.

*توجه به مسائل مستحدثه

مدیر مدرسه عالی تخصصی فقه  با بیان این که تلاش می­کنیم تا دوره­های آموزشی خود را پژوهش­محور قرار دهیم، ادامه داد: علاوه بر تدوین پایان نامه­های متعدد که تلاش شده است تا به مسائل مستحدثه  فقهی پرداخته شود، طلاب در هر ترم نیز باید حداقل دو مقاله پژوهشی را ارائه دهند.

حجت­الاسلام والمسلمین برجی با بیان این که در سال گذشته، در سطح چهار 190 مقاله و در کارشناسی ارشد 275 مقاله پژوهشی ارائه شده است، یادآور شد: تاکنون، 118 پایان نامه در این مدرسه دفاع شده است و 44 پایان­نامه نیز در حال تدوین، 22 پایان­نامه نیز در حال تشکیل پرونده پژوهشی هستند.

وی، با اشاره به ویژگی خاص مدرسه عالی فقه، گفت: برای آن که پایان نامه­های ما در هر رشته مکمل یکدیگر باشند، تلاش کردیم تا منظومه­ای از موضوعات مرتبط با یکدیگر در هر رشته برای پایان نامه­ها طراحی کنیم.

مدیر مدرسه عالی تخصصی فقه اضافه کرد: هفت گروه­ علمی این موضوعات را طراحی و پس از تصویب در شورای علمی مدرسه، به شورای تحصیلات تکمیلی مجتمع ارسال گردید.

وی با اشاره به این که در سال گذشته، 125 استاد، 139 ماده درسی را تدریس می­کردند،  خاطرنشان کرد: شوراهای گروه­های علمی، آموزشی، تربیتی و پژوهشی مدرسه به شکل هفتگی و منظم تشکیل می­گردد تا به مسائل مهم آموزشی و پژوهشی طلاب بپردازد.

*اجرای طرح تکریم طلاب

حجت­الاسلام والمسلمین برجی، طرح تکریم طلاب را یکی از کارهای فرهنگی و تربیتی مدرسه عالی تخصصی فقه عنوان کرد و ابراز داشت: با توجه به این که طلاب المصطفی، از کشورهای مختلف به ایران آمده­اند و از خانواده خود دور هستند، ممکن است به برخی از مشکلات خانوادگی، عاطفی و اقتصادی دچار ­شوند.

وی اضافه کرد: تاکنون، اساتید مدرسه در منازل تعدادی از طلاب حاضر ­شده اند که این حضور، موجب تقویت روحی طلاب و باعث در جریان قرار گرفتن مشکلات روحی و عاطفی آنها و در نتیجه تقویت روحیه تحصیلی آنها را در پی داشته است.

مدیر مدرسه عالی تخصصی فقه ، با اشاره به برگزاری اردوهای علمی فرهنگی، اظهار داشت: بر این عقیده هستیم که طلاب در کنار تحصیل، به کارهای تفریحی نیز باید بپردازند؛ در این راستا، در سال گذشته مسافرت­هایی به مشهد، محلات و خمین به شکل انفرادی و خانوادگی ترتیب دادیم.

*استفاده از اساتید متبحر

حجت­الاسلام والمسلمین برجی، با اشاره به حضور استادان متبحر در این مدرسه، خاطرنشان کرد: با توجه به این که رشته­های تحصیلی این مدرسه، میان رشته­ای است، به استادانی نیاز داریم که علاوه بر تخصص در فقه، در یکی از این رشته­های علوم انسانی مانند اقتصاد، روانشناسی و سیاست نیز متخصص باشند و این گونه اساتید بسیار کم هستند، به همین دلیل تلاش­های بسیاری برای شناسایی آنها در سطح کشور انجام دادیم.

وی یادآور شد: اکنون از وجود اساتید متبحر کشوری در این مدرسه استفاده می نماییم و یا طلاب مدرسه را به کلاس­های آنها در تهران می­فرستیم.

مدیر مدرسه عالی تخصصی فقه ، با اشاره به برگزاری کارگاه­های مختلف در این مدرسه، گفت: برای آشنایی بیشتر طلاب با روش­های پژوهشی، دو دوره کارگاه پایان­نامه­ نویسی برگزار کردیم که آثار آن  در پایان­نامه­های ارائه شده توسط طلاب مشهود بود.

حجت­الاسلام والمسلمین برجی خاطرنشان کرد: انتشار چهار شماره از مجله تخصصی "فقه" با عنوان "پژوهش­نامه فقهی"، از دیگر کارهای علمی طلاب این مدرسه است و ما نیز تلاش می­کنیم تا مجوز و رتبه علمی- پژوهشی آن را از وزارت علوم و فناوری بگیریم.

*کمبود اعضای هیئت علمی

وی با بیان این که اکنون، با مشکلاتی مانند کمبود اعضای هیئت علمی روبه­رو هستیم، ادامه داد: استادانی که تسلط به دو رشته داشته باشند و شرایط عضویت در هیئت علمی مدرسه را داشته باشند، اندک هستند.

حجت­الاسلام والمسلمین برجی با اشاره به  مشکل دیگر مدرسه، اظهار داشت: رشته­های مقطع کارشناسی المصطفی با رشته­های مقطع ارشد آن منطبق نیست. طلاب نیز برای انتخاب رشته با سردرگمی خاصی روبه­رو می­شوند که این موضوع آنها را از تحصیل در رشته­ای که انتخاب کرده است، باز می­دارد یا از کیفیت تحصیلی آنها می­کاهد.

وی وجود هماهنگی بین رشته­های کارشناسی و کارشناسی ارشد المصطفی را راه­حل این موضوع دانست و بیان کرد: باید در مقطع کارشناسی، رشته­ها یا گرایش­های میان­رشته­ای متناسب با عناوین رشته­های کارشناسی ارشد این مدرسه دایر شود تا همانند رشته های متداول جهان، دانش­پژوه بتواند از رشته کارشناسی تخصصی خود به مقطع کارشناسی ارشد راه یابد.

مدیر مدرسه عالی تخصصی فقه ، با اشاره به برنامه های آینده این مدرسه، یادآور شد: با توجه به حضور دوساله­ای که در این مدرسه دارم، برنامه چند ساله­ای را تدوین کرده ایم.

حجت­الاسلام  والمسلمین برجی افزود: سال گذشته را به عنوان سال "ترمیم در پذیرش" نامگذاری کردیم؛ چرا که با ورود به مدرسه مشاهده کردم که در برخی از رشته­ها طلاب حضور چندانی وجود ندارند؛ بعد از ایجاد این تغییرات موفق شدیم تا 54 نفر  از طلاب مجرب المصطفی را در شش رشته کارشناسی ارشد، 21 نفر در دکتری و 15 نفر را در سطح چهار این مدرسه جذب نماییم.

*جذب اساتید قوی

مدیر مدرسه عالی تخصصی فقه در پایان، جذب مدیران ثابت در گروه­های علمی و اساتید قوی را از دیگر برنامه­های مدرسه عنوان کرد و ابراز داشت: به دنبال بازنگری در سرفصل­ها، رشته­ها و متون آموزشی رشته های مدرسه، با همکاری گروه­های علمی هستیم.