به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، این مرکز با توجه به اهمیت رهیافت ها و شیوه های تحقیق و پژوهش در مطالعات اسلامی معاصر، با دعوت از اندیشمندان و محققان و دانشجویان دوره دکتری اقدام به برگزاری کارگاه پژوهشی با موضوع « رویکردها و روش های مطالعات دین؛ با تأکید بر مطالعات اسلامی: پرسش از مشروعیت و امکان» نموده است.
امروزه مطالعات اسلامی در بسیاری از مجامع مهم دانشگاهی و پژوهشی غرب در جریان است. محققان در آثار خود از رهیافت های گوناگونی چون تاریخی، پدیدارشناسانه و هرمنوتیکی استفاده می کنند و هر ساله کتب و مقالات زیادی در این موضوع در عرصه بین المللی پدید می آید. اکنون پرسش اینجاست که کدام یک از رهیافت ها می تواند به نتایج مؤثرتر و واقع گرایانه تری در مطالعات اسلامی منجر شود؟ نقاط قوت و ضعف مطالعات اسلامی معاصر در کجاست؟چگونه می توان با استفاده از نگاهی جامع و واقع گرا، به تحقیقی ایده آل در این عرصه دست یافت؟ و اساساً مشروعیت و حجیت هرکدام از رویکردها چگونه می تواند مورد بررسی قرار گیرد؟
محورها:
1. چیستی و ضرورت روش شناسی در مطالعات دینی
2. بررسی قواعد روش شناسی در مطالعات دینی
3. تبیین، نقد و بررسی رویکردهای عمده شامل رویکرد تحویل گرایانه (تاریخی، تجربی و...)، رویکرد پدیدارشناسانه و هرمنوتیکی و رویکرد سنتی در مطالعات اسلامی و بررسی کارنامه پیشروان هر یک از رویکردها
3.1. نقد و بررسی قرآنی پژوهی در غرب؛
3.2. نقد و بررسی مطالعات تاریخی اسلام شامل: سنت اسلامی
3.3. نقد و بررسی مطالعات کلام و فلسفه
3.4. نقد و بررسی مطالعات معنویت، عرفان و تصوف
4. عوامل مؤثر در روششناسی مطلوب مطالعات دینی
این کارگاه در نظر دارد تا در برنامه ای فشرده، حجیت و امکان مبانی، روش ها و نتایج تحقیق را با محققان مطالعات اسلامی از مراکز متنوع آموزشی و پژوهشی جهان به بحث و گفت وگو بگذارد.
در این کارگاه آموزشی اساتید مجرب در هر یک از حوزه های فوق، ضمن ارائه متدولوژی تحقیق به محققان، در مجال مناسبی نقدها و پرسش ها را به بحث خواهند گذاشت. تعداد شرکت کنندگان در این کارگاه حداکثر ده نفر پیش بینی شده و زبان آن نیز به انگلیسی خواهد بود.
طول دوره برگزاری به مدت سه هفته می باشد. علاقه مندان به حضور در این کارگاه پژوهشی مهم باید مقاله یا پروپوزال تحقیق خود در عرصه مطالعات اسلامی را تا تاریخ 31 تیرماه 1393 به ایمیل های strp@miu.ac.ir و strp.tehran@gmail.com ارسال نمایند.