ایشان در تبیین 12 محور موجود در این سوره اظهار داشتند: جنگ احزاب، جنگ بین قریضه، احکام مبروط به خانواده و حجاب، احکام مبروط به ازدواج و طلاب و حفظ حقوق زنان، احکام ویژه همسران پیامبر(ص)، مسئله خاتمین پیامبر اسلام(ص)، آیه تطهیر، معرفی منافقات و نشانههای منافقان، حکم مفسدان فی الارض، آداب میهمان، مسائل معاد و روز رستاخیز و مسئله عرضه امانت الهی به انسان، از محورهای این سوره مبارکه است.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی در ادامه به تبیین چند نکته درباره قرآن پرداخته و گفتند: خود قرآن و روایات معصومین(علیهمالسلام) دستور میدهند که در آیات قرآن تدبر کنیم و این که قرائت قرآن بدون تدبر ارزش چندانی ندارد؛ بنابراین، باید در کنار قرائت قرآن، در آیات آن نیز تفکر و تدبر نماییم.
ایشان باارائه تعریفی درباره تدبر در قرآن، افزودند: تعبیر ساده از تدبر در قرآن این است که ما خود را مخاطب آیات بدانیم و نگوییم که این آیه مربوط به دیگران است؛ به این معنی که هرجای قرآن که می گوید: «یا ایها الذین آمنو»، «یا ایها الناس» و...، خودمان از از جمله مردم و مؤمنان قرار دهیم؛ این کار تدبر در قرآن است.
معظمله با بیان این که ما نمیتوانیم آیه حجاب، آیه ربا و رشوه، آیه زکات، آیه غیبت و... را بخوانیم و خود را مخاطب آن قرار ندهیم، ادامه دادند: امروز قرآنهای فراوانی با ترجمههای ساده و روان دراختیار ماست که باید با مطالعه آن و مخاطب قرار دادن خود، از اهل نجات شویم.
ایشان همچنین درباره فضیلت سوره مبارکه احزاب گفتند: بر اساس روایتی از پیامبر اسلام(ص) آمده است که «هرکه این سوره را بخواند و به خانواده خود نیز بیاموزد، از عذاب قبر نجات مییابد»، البته باید بدانیم که ثوابهایی که برای قرائت سورههای قرآن بیان شده است، شامل کسی میشود که در آیات آن تدبر کرده و به آن عمل نماید.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی در ادامه درباره سخنان برخی از علمای اهل سنت درباره آیات سوره مبارکه احزاب تصریح کردند: تعدادی از اندیشمندان اهل سنت پیدا شدهاند و بیان داشتهاند که آیات این سوره 200 آیه و یا به اندازه آیات سوره بقره میباشد؛ این در حالی است که ما اعتقاد داریم، قرآنی که امروز در اختیار ماست، همان قرآنی است که بر قلب پیامبر اسلام(ص) نازل شد است.
ایشان با اشاره به اتهام وهابیت نسبت به شیعه، مبنی بر اعتقاد شیعیان بر تحریم قرآن، گفتند: ما هرچه میگوییم و در کتابهای خود میآوریم که قرآن حتی یک کلمه هم تحریف نشده است، آنها باز هم این مسئله را تکرار میکنند. این کار، ابزار وهابیت است که تلاش دارد با دورغ و تهمت، به تشیع ضربه وارد کند.
این مرجع تقلید درباره اعتقاد تشیع به عدم تحریم قرآن، خاطرنشان کردند: خداوند در آیه 9 سوره مبارکه حجر،بیان میدارد که قرآن را نازل کردیم و خودمان نیز بر آن حفاظت میکنیم؛ چطور میشود قرآنی را که خدا حافظ آن باشد، آیات آن را تحریف و یا کم و زیاد کرد؟ قرآن معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص)است و معجزه جاوید، باید دست نخورده باشد.
ایشان در پایان ضمن پاسخ دادن این اعتقاد برخی از علمای اهلسنت، با بیان این پرسش که چرا ما مکتب تشیع را انتخاب کردهایم، افزود: ما به حدیث «انی إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّی مُنْذِرٌ وَ عَلِیٌّ هَادٍ وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین» عمل کردیم و دست به دامن عترت پیامبر(ص) زدیم و به وسیله آن، راه درست را انتخاب کردیم.