هیاتهای جذب دانشگاهها نهایت سعی خود را داشتهاند که دورههای دانشافزایی اعم از مهارتی و معرفتی موجب ارتقای علمی و مهارتی استادان شود و به هیچ وجه موجب توقف روند جذب آنها نشود.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به فرصت معنوی بینظیر ماه مبارک رمضان، بهرهمندی از ضیافت الهی این ماه را از نعمات خداوند متعال دانست و با اشاره به برگزاری دوره های دانش افزایی برای اساتید دانشگاهی، گفت: طبق مصوبه هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی تا کنون هیچ استادی به دلیل نگذراندن این دورهها با مشکل جذب مواجه نشده است یا تبدیل وضعیت او متوقف نشده است، به عبارت دیگر هیاتهای جذب دانشگاهها نهایت سعی خود را داشتهاند که دورههای دانشافزایی اعم از مهارتی و معرفتی موجب ارتقای علمی و مهارتی استادان شود و به هیچ وجه موجب توقف روند جذب آنها نشود.
به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در جمع اساتید شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه در مشهد مقدس به وجود لیالی قدر در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: به یک معنا در شبهای قدر، تقدیر انسان رقم میخورد و این خود بر لزوم درک عمیقتر لحظات و روزها و شبهای ماه مبارک رمضان می افزاید.
وی در ادامه با اشاره به پیشینه طرح ضیافت گفت: اولین بار در هنگام تدوین ضوابط و مقررات و آئیننامههای هیاتهای جذب دانشگاهها موضوع توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاهها مطرح و به عنوان شرط ورود اشخاص به جمع استادان دانشگاهها مطرح شد تا افرادی که قصد دارند در کسوت استادی خدمت کنند، دروسی را بگذرانند، همچنین اساتیدی که تبدیل وضعیت میشوند از قراردادی به رسمی آزمایشی و بعد به رسمی قطعی باید این دروس را بگذرانند.
تا کنون روند جذب استادی به بهانه نگذراندن دورههای دانشافزایی متوقف نشده است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی تا کنون هیچ استادی به دلیل نگذراندن این دورهها با مشکل جذب مواجه نشده است یا تبدیل وضعیت او متوقف نشده است، به عبارت دیگر هیاتهای جذب دانشگاهها نهایت سعی خود را داشتهاند که دورههای دانشافزایی اعم از مهارتی و معرفتی موجب ارتقای علمی و مهارتی استادان شود و به هیچ وجه موجب توقف روند جذب آنها نشود.
حجت الاسلام محمدیان با اشاره به بازنگری آئیننامه ارتقای اعضای هیئت علمی، خاطر نشان کرد: علاوه بر بندهای آموزشی و پژوهشی که قبلاً وجود داشت، بند فرهنگی نیز به آن اضافه شد، در تبیین فعالیتهای فرهنگی اساتید به دورههای دانشافزایی نیز اشاره و برای حضور در این دورهها امتیازاتی در نظر گرفته شده است.
هیچ الزامی برای حضور اساتید در دورههای دانشافزایی وجود ندارد
وی تاکیدکرد: در آییننامه ارتقا هیچ الزامی برای حضور در این دورهها وجود ندارد و اساتید گرانقدر ما از فعالیتهای متنوعی که در بند فرهنگی پیشبینی شده است میتوانند امتیاز فرهنگی را برای ارتقاء کسب کنند، که یکی از آن فعالیتها حضور در دورههای دانشافزایی است.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها همچنین با اشاره به فعالیتهای فرهنگی اساتید، گفت: فعالیتهای دیگری که اساتید میتوانند از طریق آنها مبادرت به کسب امتیاز فرهنگی کنند عبارتند از تالیف کتاب یا تولید آثار هنری، تدوین پیوست فرهنگی برای فعالیتها، ارائه مشاوره فرهنگی به دانشجویان، همکاری با تشکلهای دانشگاهی و نهادهای فرهنگی دانشگاه، مشارکت در برنامههای فرهنگی دانشگاه، حضور در خوابگاههای دانشجویی و راهنمایی دانشجویان، حضور در هماندیشی استادان و کرسیهای آزاد اندیشی، کرسیهای نقد و نظریه پردازی، کسب جوایز فرهنگی و غیره.
به نقل از ماوا، حجت الاسلام محمدیان بیان کرد: بنابراین از جهت آئین نامه ارتقاء هیچ اجباری برای حضور در دورههای دانشافزایی وجود ندارد و البته اگر کسی در این دورهها شرکت کند، از امتیاز متعارف آن بهرهمند خواهد شد مانند بسیاری از کنفرانسها و همایشها که اعضای هیئت علمی دانشگاهها در آنها شرکت و گواهی حضور دریافت میکنند.
وی اضافه کرد: از جهت آئیننامه جذب اعضای هیئت علمی و از نگاه هیئتهای جذب دانشگاهها، حضور در دورههای دانشافزایی برای اساتیدی که به تازگی جذب دانشگاهها میشوند یا تبدیل وضعیت پیدا میکنند الزامی است و این یک شرط در کنار شرایط دیگری است که باید در جذب هیئت علمی به دانشگاه مد نظر باشد. البته همانگونه که در پاسخ به سئوال قبلی هم عرض شد، از طرف هیئت مرکزی جذب به تمامی هیئتهای جذب دانشگاهها توصیه شده است که فعلاً فرایند جذب هیچ فردی به دلیل عدم شرکت در این دورهها متوقف نشود و کسی معطل نشود.
به گفته وی؛ بنابراین هم در فرایند آئیننامه ارتقاء و هم در فرایند آئیننامه جذب اعضای هیئت علمی اجبار و الزامی برای حضور در این دورهها وجود ندارد و اساتید با انتخاب و اختیار خویش در این دورهها حضور پیدا میکنند.
حجت الاسلام محمدیان تصریح کرد: در سال گذشته تعدادی استاد تمام که هیچ نیازی به ارتقاء ندارند و مراحل جذبشان نیز سالهاست که سپری شده است در این دورهها شرکت کردهاند. در سال 90 بیش از 100 نفر استاد تمام در دانشگاههای بزرگ در جمع اساتید حضور داشتند که مایه دلگرمی برای برگزار کنندگان طرح بود.
مباحثی که در دورههای دانشافزایی ارائه میشود، مباحث مورد نیاز بوده و اساتید نیز از این مباحث استقبال میکنند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدیان با اشاره به فضای دوستانه و صمیمی که در این دورهها ایجاد میشود، گفت: ضیافت اندیشه یک فضای دلنشین و معنوی است که اساتید از آن لذت میبرند. هم اندیشی در این دورهها بطور طبیعی اتفاق میافتد و اساتید فرصت مناسبی برای بیان دیدگاههای خود پیدا میکنند و در یک محیط باز و آزاد سوالاتشان را مطرح میکنند. بدیهی است که چنین محیطی مطلوب اساتید بوده و مورد پذیرش و اقبال آنان قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: این طرح در سال 88 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده بود ولی با گذشت دو سال اقدامی برای برگزاری دورهها به عمل نیامده بود.
حجت الاسلام محمدیان افزود: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها سال گذشته تصمیم گرفت که در ماه مبارک رمضان و تحت عنوان ضیافت اندیشه اساتید گام اول را برای برگزاری این دورهها بردارد و از فرصت تعطیلات تابستان و فضای معنوی ماه رمضان استفاده کند. پیش بینی ما حضور 2هزار استاد بود و فکر میکردیم که اگر در گام اول همین تعداد استاد شرکت کنند طرح موفقی خواهیم داشت. پس از اعلام برنامه و ثبت نام اولیه یکباره با 6 هزار استاد مواجه شدیم که متقاضی حضور در این دورهها بودند و حقیقتاً با سختی و مشکلات زیاد توانستیم دورهها را برگزار کنیم و بحمد الله به خوبی نیز اداره شد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها همچنین به آمار طرح ضیافت اساتید اشاره کرد و گفت: از میان 6 هزار استاد حدود هزار نفر آنان به همراه خانواده در مشهد مقدس حضور پیدا کردند و طرح را به شکل اردویی و در جوار حرم حضرت رضا (ع) برگزار کردند که حلاوت خاصی داشت و از کیفیت بالاتری برخوردار بود.
به گفته این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ پس از ماه مبار ک رمضان نیز تا پایان سال 90 بیش از 4 هزار استاد دیگر در دانشگاههای مختلف کشور در این دورهها شرکت کردند که جمعا 10 هزار نفر در این سال در طرح دانشافزایی حضور داشتند.
هرم هیات علمی شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه
وی افزود: اساتید شرکت کننده در این طرح: 35 درصد مربی؛ 42 درصد استادیار؛ 7 درصد دانشیار و یک درصد استاد تمام بودند. همچنین 79 درصد از شرکت کنندگان مرد و 21 درصد زن بودند.
حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه از میان 10 هزار شرکت کننده حدود 8 هزار برگ نظر سنجی داریم که توسط اساتید تکمیل شده است و نتایج آن استخراج شده است، تصریح کرد: تسلط علمی مدرس و تناسب مباحث با موضوع 4/40 (از 5 نمره)؛ میزان تسلط مدرس در پاسخ گویی به سوالات 4/11 ؛ داشتن برنامه منظم جهت ارائه دروس 4/25؛ توانایی مدرس در اداره کلاس 4/25؛ قدرت ارائه و بیان مدرس 4/40؛ رعایت اصول اخلاقی از طرف مدرسین 4/75؛ معدل کل مدرسین 4/32 بود که در ارزیابیهای آموزشی معدل خوبی است.
وی اظهار کرد: با تجربهای که در سال 90 به دست آمد در آئیننامه اجرایی این طرح بازنگری شد و اصلاحاتی در آن به عمل آمد. مسئولیت برگزاری دورهها بر عهده معاون آموزشی دانشگاه گذاشته شد که با همکاری دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه دورهها را برگزار کنند. مسئولیت تامین محتوا و تامین مدرسین نیز بر عهده نهاد گذاشته شد.
حجت الاسلام محمدیان با اشاره به هماهنگیهای به عمل آمده با وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد گفت: محدودیت اصلی ما تامین مدرسین برای این دورههاست که برای حفظ کیفیت بهتر این دورهها ناچار هستیم این محدودیت را رعایت کنیم.
پیش بینی حضور 20 هزار استاد در طرح ضیافت اندیشه سال 91
وی افزود: البته بعد از ماه مبارک رمضان نیز این دورهها در طول سال برگزار خواهد شد و پیشبینی ما این است که در سال 91 حدود 20 هزار نفر از اعضای هیئت علمی در این دورهها حضور خواهند داشت.
نحوه تامین محتوای طرح دانشافزایی اساتید
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها خاطر نشان کرد: برای هر کدام از عناوین طرح دانشافزایی یک گروه علمی تشکیل شده است که از اساتید برجسته آن موضوع هستند. این گروههای علمی مسئولیت تامین محتوا و منابع لازم را بر عهده دارند و سرفصلهای خوبی را برای هر کدام از موضوعات تدوین کردهاند. هم چنین تامین مدرسین مورد نیاز این طرح از میان فضلای حوزوی و دانشگاهی وظیفه دیگر گروههای علمی است که مدرسین خوبی را شناسایی کردهاند و با توجه به ارزیابیهایی که توسط اساتید شرکت کننده در طرح بوده است سعی کردهاند بهترین مدرسین را گزینش کنند.
این عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: وظایف گروههای علمی یک کار مستمر است و باید بطور پیوسته و مستمر سرفصلها را مورد بازبینی قرار دهند و محتوای بهتر و عمیقتری را ارائه نمایند و با برگزاری کارگاههای آموزشی برای مدرسین، در هر چه توانمندسازی بیشتر آنها تلاش کنند.
محمدیان گفت: ما معتقد هستیم که اساتید دانشگاهها علاوه بر رسالت آموزشی که بر دوش دارند؛ مسئولیتهای تربیتی و فرهنگی نیز دارند و تاثیرگذاری بر فکر و دل و رفتار دانشجویان بر عهده آنان است و متقابلا نیز دانشجویان بیشترین تاثیرپذیری را از اساتید دارند. قریب به اتفاق اساتید ما متوجه این مسئولیت خود هستند و برای ایفای نقش تربیتی خویش نیز تلاشهایی دارند، اما همانگونه که برای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دورههایی را میبینند و آمادگیهایی را کسب میکنند؛ برای تاثیر گذاری تربیتی و فعالیت فرهنگی نیز نیازمند گذراندن دوره هایی هستند و باید آمادگیهای لازم را کسب کنند.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پایان تصریح کرد: رویکرد اصلی ما در دورههای دانشافزایی، زمینه سازی برای همین ایفای نقش فرهنگی و تربیتی استادان در قبال دانشجویان میباشد. اگر به موضوعات و مباحث و سرفصلهای دانشافزایی توجه کنید کاملا این رویکرد را مشاهده خواهید کرد. در واقع ما به اساتید عرض میکنیم که شما برای این که نقش تربیتی خود را در کلاسها وارتباطاتی که با دانشجویان دارید به درستی ایفا کنید، این طرح دانشافزایی به شما کمک میکند و آمادگی خوبی را در شما ایجاد خواهد کرد.