استدلالی ساده از قرآن در رد عقاید وهابیت

تاریخ خبر:
1391/06/07 11:39
اخبار اعضای پایگاه http://www.jamnews.ir
«فیه سکینة من ربکم» اگر صندوقى که با بدن موسى(ع) و الواح تورات تماس داشته، مقدّس و آرام بخش است، پس مقدّس شمردن صندوقى که بر روى قبر اولیاى الهى است، خلاف قرآن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به سالروز تخریب قبور ائمه بقیع به استدلال قرآنی در زمینه رد عقیده وهابیت مبنی بر شرک بودن گنبد و بارگاه و اقدام به تخریب آن پرداخت.

وی با اشاره به تفسیر آیه ۲۴۸ سوره بقره گفت: این آیه مربوط به زمانی است که صندوقچه ای که مادر حضرت موسی(ع) ایشان را در آن قرار داده بود و به نیل انداخته بود و این برای یهود بسیار مقدس بود که ربوده شده بود، آنها بسیار غمگین و ناراحت بودند. برای آن که یهود به فرماندهی طالوت از سوی خداوند اطمینان کنند، پیامبرشان گفت: امروز آن صندوق که یادگاری از موسی و هارون(ع) و آرامشی برای شما است به میان شما باز می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: قرآن می فرماید«وَقَالَ لَهُمْ نِبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَن یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَبَقِیَّةٌ مِّمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِکَةُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ » و پیامبرشان به آنها گفت: نشانه ى حکومت او این است که تابوت (عهد) به سوى شما خواهد آمد، (همان صندوقى که) آرامشى از پروردگارتان و یادگارى از میراث خاندان موسى و هارون در آن است، درحالى که فرشتگان آن را حمل مى کنند، همانا در این موضوع، نشانه ى روشنى براى شما است، اگر ایمان داشته باشید.

وی ابراز داشت: سرچشمه آرامش، خداوند است، گرچه با وسائل باشد. «فیه سکینة من ربکم» اگر صندوقى که با بدن موسى و الواح تورات تماس داشته، مقدّس و آرام بخش است، پس مقدّس شمردن صندوقى که بر روى قبر اولیاى الهى است، خلاف قرآن نیست. زیرا در همه آن صندوق هایى که در مشاهد مشرّفه است، بقیّة ممّا ترک آل محمّد صلى الله علیه وآله قرار دارد. «بقیة ممّا ترک آل موسى و آل هارون» اگر مقدس و آرامش بخش است حتما بقیه و یادگار آل محمد که قبور ائمه ما باشد مورد اهمیت و مقدس و آرامش بخش است و همه این ها مطابق با قرآن است.

آقای قرائتی در استدلالی دیگر با اشاره به آیه «تعاونوا علی البر»، بیان داشت: وهابیت زیارت اهل قبور را قبول دارد لکن گنبد و بارگاه را شرک می داند حال که زیارت اهل قبور را نیکو و البر می دانید قرآن به تلاش و همکاری در این راه می فرماید تعاونوا، اینکه یک سقفی زده شود که برای آنان که به زیارت اهل قبور می آیند سایه و مآمنی از گرما و سرما باشد و یا مکانی درست شود یا جاده ای آسفالت شود یا امکانات رفاهی تهیه شود همه تعاونوا علی البر است که قرآن می فرماید، شما هم که زیارت را قبول دارید و این را بر و نیکو می دانید پس این عقیده با قرآن نمی سازد.