تحجرزدگی در حوزه و ترجمه‌زدگی در دانشگاه؛ دو مانع پیچ تاریخی/ کتاب پیشنهادی رحیم پور ازغدی برای مطالعه

تاریخ خبر:
1391/06/16 12:13
اخبار اعضای پایگاه www.v-montazar.com
در داخل کشور عده‌ای هستند که امام (ره) از آنها به عنوان «ولایتی های بی‌دین» یاد می‌کنند و به دنبال جلوگیری از شکل‌گیری تمدن اسلامی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم‌پور ازغدی صبح امروز با حضور در اختتامیه اجلاس سالانه بسیج اساتید در مجموع تالارهای کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مشهد با بازخوانی واقعیت‌های پیچ تاریخی، با اشاره به دیدگاه‌هایی که برای جلوگیری از تمدن اسلامی تلاش می‌کنند، تصریح کرد: دشمن قصد دارد نبرد اسلام آمریکایی و اسلام ناب را به نبرد مذاهب اسلامی تبدیل کند و با راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی و قومیتی، طرح و برنامه دارد تا جلوی فضا و موج جدید تمدن اسلامی را بگیرد؛ دوره‌ای که با پچ‌پچ‌ها از مسئولان آغاز و به مردم می‌رسد و تبدیل به مطالبه شده و به کف خیابان‌ها می‌ریزد.
 
وی با بیان اینکه تحجرزدگی در حوزه و ترجمه‌زدگی در دانشگاه دو مانع پیچ تاریخی است، افزود: در داخل کشور عده‌ای هستند که امام (ره) از آنها به عنوان «ولایتی های بی‌دین» یاد می‌کنند و به دنبال جلوگیری از شکل‌گیری تمدن اسلامی هستند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به علائم پیچ تاریخی بیان داشت: یکی از علائم پیچ تاریخی این است که سوالات رادیکال برای توده‌ها ایجاد می‌شود و اینکه چه وقت توده‌های مردم جرات می‌کنند این سوالات را به زبان بیاورند.
 
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: هر چه جرات طرح پرسش‌ها بیشتر و عمومی‌تر باشد، نتیجه آن در عرصه تمدن‌سازی برجسته‌تر می شود.
 
وی زیر سوال بردن پارادایم و مدلی که تا پیش از انقلاب، جهان توسط آن تحلیل می‌شد را یکی از واقعیت‌های پیچ تاریخی دانست و گفت: پیچ تاریخی یعنی لحظاتی که پرسش‌های رادیکال مطرح می‌شود و هر چه این سوالات بیشتر و پاسخ به آنها دقیق‌تر انجام شود پیچ تاریخی سریعتر طی خواهد شد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما چیزی به عنوان تمدن خالی نداریم و اگر این پرسش‌ها در دانشگاه‌ها حلاجی نشوند و فقه، اصول، کلام و اخلاق، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی ما هم‌کاسه و منسجم نشوند، نمی‌توان به این پرسش‌ها پاسخ مناسب داد.
 
رحیم‌پور ازغدی تعارض چپ و راست را مهمترین جریانی دانست که تمام اتفاقات دنیا را تعریف می‌کرد و ادامه داد: تئوری که پیش از انقلاب در حوزه‌های مختلف تغییرات جهان را تعریف می‌کرد، مدل تعارض چپ و راست بود تا پس از انقلاب سال 1978 که پیچ تاریخی آغاز شد و اولین شعارهای «نه شرقی و نه غربی» در این انقلاب بیان شد.
 
وی افزود: غربی‌ها کم‌کم نیاز پیدا کردند که نقشه جدیدی از ایران ترسیم کنند و امروز این نیاز بیشتر هم شده است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این نکته که دشمن قصد دارد از تشکیل تمدن اسلامی جلوگیری کند، تصریح کرد: پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی و مطرح شدن شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» گروه بندی کشورها به سمت تغییر رفت و آنها معتقد شدند که اتفاق جدیدی در حال رخ دادن است.
 
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: در واقع غربی‌ها به این نتیجه رسیدند که هر تضاد و نزاعی می‌تواند رخ دهد؛ اما نباید به سمت نزاع تمدن اسلامی و تمدن غربی برود و در واقع با تفکیکی قصد دارند اجازه ندهند یک پسوند اسلامی پس از تمدن قرار بگیرد.
 
وی با اشاره به برخی دیدگاه‌های داخلی که قصد دارند از شکل‌گیری تمدن اسلامی جلوگیری کنند، گفت: در داخل کشور عده‌ای هستند که امام (ره) از اینها به عنوان «ولایتی های بی‌دین» یاد کرده است؛ در واقع این دیدگاه‌ها نتیجه‌ای جزء جلوگیری از شکل‌گیری تمدن اسلامی ندارد
.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه عناوین این جریانات بیان داشت: اولین جریان علنا سکولاریسم بوده که معتقد است وحی منبع معرفت نیست و دسته دوم که به نام متحجرین معروفند، مذهب را در حد انجام فرائض می‌دانند و از ولایت فقیه به عنوان بدعت امام خمینی یاد می‌کنند و جریان سوم، جریانی است که از نقد غربی کپی برداری کردند تا خود غرب را نقد کنند و در واقع این نگاه هم در ذات سکولار است.
 
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به دومین واقعیت پیچ تاریخی تصریح کرد: تمدنی که در غرب آسیا و شمال آفریقا در حال رخ دادن است، دومین واقعیت پیچ تاریخی می باشد و در واقع یک زایمان است که رخ می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: برای اینکه بسیاری از واقعیت‌ها بهتر شناخته شود، بهتر است کتابی مانند «حلیه المتقین» بازخوانی شود و مبانی و روایات آن مطابق با نیاز امروز تبیین شود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تحجرزدگی در حوزه و ترجمه زدگی در دانشگاه دو مانع بر سر راه پیچ تاریخی می باشد، گفت: در حوزه علمیه ما تحجرزدگی به عینه دیده می‌شود و دانشگاه ما نیز به دنبال تقلید و ترجمه بوده؛ اما توجه نداریم که موضوع تغییر کرده است و از این موضوعات غافل شده‌ایم.