شرقىها، به ویژه مسلمانان از پایدارى در هدف برخوردار نیستند. چه بسا مسلمانانى که حرکتى آتشین آغاز کردند، ولى پس از مدتى حرکتشان به خاموشى گرایید... . ۱۳۲ کتاب از آثار علمی آل کاشفالغطاء در این نرمافزار موجود است.
شیخ محمدحسین کاشفالغطاء، در سال ۱۲۹۳ قمرى در محله عماره نجف دیده به جهان گشود. ایشان در علوم کلام، فلسفه، حدیث و رجال دانش بسیار داشت و علاوه برداشتن تبحر و توانایى علمى در علوم دینى، از ادیبات بزرگ به شمار مىرفت. در این زمینه دیوان شعرى نیز از وى به جاى مانده است.
این عالم گرانقدر از ایام جوانى در مبارزات سیاسى و حقطلبانه شرکت فعال داشت و در مبارزه با استعمار انگلیس نقش مؤثرى ایفا کرد. از آثار کاشفالغطاء که بیش از هشتاد اثر داشت، به الفردوس الاعلى و اصل الشیعه و اصولها ـ که از زیباترین نوشتههاى ایشان است ـ مىتوان اشاره کرد.
در سال ۱۳۵۰ ق، یکصد و پنجاه نفر از شخصیتهاى سیاسى و مذهبى کشورهاى مسلمان از سراسر دنیا، در کنگره جهانى اسلام گرد آمدند. مفتى بیتالمقدس از سوى مجلس اعلاى فلسطین، کاشفالغطاء را به شرکت در این گردهمایى فراخواند. این در حالى بود که فلسطین هنوز اشغال نشده بود و بیش از هفتاد هزار نفر از مردم فلسطین به بیتالمقدس آمده بودند تا از سخنان رهبران فرقههاى اسلامى و شخصیتهاى برجسته سیاسى و مذهبى کشورهاى مسلمان بهره جویند. رشید رضا (نویسنده سنى مذهب تفسیر المنار) و علامه اقبال لاهورى نیز در این همایش بزرگ حضور داشتند. هر شب چند نفر از دانشمندان سخنرانى مىکردند تا اینکه نوبت به جناب کاشفالغطاء رسید. چکیدهاى از سخنان وى را مىخوانیم:
از نخستین شبى که با این اجتماع بزرگ روبرو شدم، پیوسته خود را در میان ترس و امید مىبینم. گاه نسبت به این کنگره خوشبین هستم و گاه دلم شور مىزند... . ترس من به چند دلیل است:
۱. شرقىها، به ویژه مسلمانان ـ مراد من برادران حاضر در این کنگره نیست ـ از پایدارى در هدف برخوردار نیستند. چه بسا مسلمانانى که حرکتى آتشین آغاز کردند، ولى پس از مدتى حرکتشان به خاموشى گرایید.
۲. اختلاف و جدایى از خصلتهایى است که در درون ما ریشه دوانیده و ما را بیچاره ساخته است. اختلاف اندیشه و آزادى فکر از ویژگىهاى انسان است...، اما مصیبت این است که اختلاف نظر به دشمنى بگراید... . مسلمانان برادران یکدیگرند؛ آیا برادر با برادر دشمنى مىورزد؟! اى یکتاپرستان یکى شوید! من پیش از این دو کلمه گفتم که امیدوارم از سخنان ماندنى باشد. گفتم: گنبد اسلام بر دو پایه استوار است: کلمه توحید و توحید کلمه. اى مسلمانان، اگر سخن ما یکى نشود، با اسلام وداع کنیم... .
۳. سومین بیمارى ما این است که ما شرقىها عادت داریم به جاى عمل، حرف بزنیم و در جایى که باید اندیشه خود را به کار بندیم، کارها را بدون فکر انجام مىدهیم.
هر ملتى با سه چیز مىتواند قیام کند: مردم توانا، اندیشه درست و کوشش دائم.
کاشفالغطاء در طول سالیان دراز تدریس، شاگردان بسیارى تربیت نمود. آیتاللهالعظمى سید محسن حکیم، آیتالله محمدجواد مغنیه (نویسنده معروف) و شهید آیتالله قاضى طباطبایى (امام جمعه تبریز) از شاگردان اویند. تولیت مدرسه علمیه معتمد، با پیشینه یک قرن بر عهده خاندان کاشفالغطاء بود. این مکان که زمانى رونقى چشمگیر داشت، به مرور زمان رو به خرابى نهاد، اما ایشان آن را بازسازى کرد و رونقى تازه بخشید. کتابخانه مدرسه کاشفالغطاء از کتابخانههاى بزرگ نجف بود که کتابهاى خطى کمیابى در آن وجود داشت.
از سفرهاى پربار کاشفالغطاء، سفر حج ایشان بود. او در این سفر با دانشمندان اهل سنت حجاز به گفتگو نشست و آنها را به وحدت فرا خواند. نزهة السمر و نهزة السفر سفرنامه حج او است. سپس به سوریه و لبنان رفت و مسلمانان را بر ترفندهاى استعمارگران و راههاى مبارزه با آنها آشنا کرد. با علماى شیعه و سنى سخن گفت. پرهیز از اختلاف و همکارى دانشمندان شیعه و سنى از سخنان او است که با اندیشمندان در میان مىگذاشت. کاشفالغطاء در لبنان ازدواج کرد. پس از ماهها اقامت در لبنان که به گفتوگو با دانشمندان برجسته شیعه، سنى و مسیحى، نقد مقالهها و فعالیتهاى تبلیغى و علمى گذشت، به مصر رفت و به تدریس در الازهر، بزرگترین حوزه علمیه جهان اهل سنت، پرداخت. او که نفوذ مسیحیت در مصر را احساس مىکرد، با کشیشان درباره انجیل و مسیح(ع) سخن گفت و اسلام را به آنها معرفى کرد. التوضیح فی بیان ما هو الانجیل و من هو المسیح، نوشته او است که جلد اول آن در سال ۱۳۳۱ ق در صیدا چاپ شد. مجتهد جوان با شور و شعف وصفناپذیرى به تبلیغ فرهنگ شیعه و دعوت تمام مسلمانان به یکپارچگى در راه مبارزه با استعمار پرداخت.
این عالم و ادیب بزرگوار سرانجام پس از عمرى تلاش خستگىناپذیر، در ۱۸ ذىقعده سال ۱۳۷۳ هجرى قمرى رخت از جهان بربست. مدفن مرحوم کاشفالغطاء در قبرستان وادىالسلام نجف واقع است. روحش با اولیا و صلحا محشور باد!
همچنین بنابر گزارش شبکه اجتهاد، مجموعه آثار «آل کاشفالغطاء»، توسط موسسه مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی نور تولید شد.
۱۳۲ کتاب از آثار علمی آل کاشفالغطاء که نزدیک به ۲۰۰ جلد میرسد، با موضوعاتی همچون: فقه، اصول، اخلاق، عقائد، تفسیر، تاریخ، تراجم و... در این نرمافزار فراهم شده است.
عرضه آثار و تالیفات منتشر شده از علمای بزرگ آل کاشفالغطاء، امکان جستجو در فهرست و متن و دیگر امکانات نرمافزاری از قابلیتهای این مجموعه است.
موسسه مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی نور به سفارش مرکز علمی آل کاشفالغطاء این نرمافزار را تولید نموده است.