فراخوان ویژه­نامه علمی-پژوهشی

تاریخ خبر:
1391/07/17 01:30
اخبار اعضای پایگاه www.miu.ac.ir
گروه گزارش: مرکز پژوهش­های اسلامی صدا و سیما با همکاری مؤسسه مطالعات ملی و فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات ملی، دو شماره ویژه­نامه با درجه علمی-پژوهشی را منتشر خواهد کرد. به گزارش مرکز خبر و اطلاع­رسانی جامعه­المصطفی، این ویژه­نامه­ها در جهت تبیین نقش و کارکردهای رسانه ملی در رابطه با هویت ملی و همبستگی در محورهای ذیل منتشر خواهد شد:

 

  1. تحلیل محتوا و مطالعه موردی برنامه­های مختلف صدا و سیما از منظر هویتی(شامل فیلم، سریال، برنامه­های مستند، گزارش، میزگرد، برنامه­های تحلیلی و مناسبتی، خبر، برنامه کودک، برنامه­های ورزشی و...)
  2. سیاست­گذاری­ها و اولویت­های هویتی در رسانه: رویکردی تجویزی- آسیب­شناختی؛
  3. تحلیل محتوایی برنامه­های شبکه­های استانی و نقش آنها در تضعیف و یا تقویت همبستگی کلی؛
  4. نمادها و نشانه­های فرهنگی- هویتی و نحوه بازنمایی آنها در صدا و سیما؛
  5. هنر و موسیقی هویت بخش در رسانه؛
  6. جایگاه صدا و سیمای ایران در منطقه و حوزه ایران فرهنگی؛
  7. تقریب مذاهب و وحدت ملی در رسانه ملی؛
  8. زمینه­ها و راهکارهای اعتمادآفرینی هویتی رسانه ملی؛
  9. رسانه و هویت از دیدگاه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری؛
  10. جایگاه خرده­فرهنگ­ها در برنامه­های مختلف صدا و سیما؛
  11. رسانه ملی و برنامه­های هویتی برای ایرانیان خارج از کشور، مسلمانان منطقه، مردم جهان؛
  12. جهانی شدن؛ فضای مجازی، هویت و همبستگی ملی؛
  13. تأثیر رسانه­های جهانی بر تقویت و یا تضعیف هویت و همبستگی ملی در ایران؛
  14. جهانی شدن و پیامدهای هویتی آن در حوزه رسانه ملی؛
  15. راهکارهای تقویت مبانی همبستگی ملی در رسانه ملی؛
  16. آسیب­ها و فرصت­های هویتی در رسانه ملی و فضای مجازی؛
  17. مبانی و مؤلفه­های همبستگی ملی و ارتباط آن با نقش و کارکرد رسانه ملی در ج.ا.ا.
  18. بایدها و نبایدهای رسانه ملی در ارتباط با هویت و همبستگی ملی؛
  19. رقابت­های سیاسی و همبستگی ملی و نقش رسانه ملی؛
  20. هویت ملی: مفاهیم، مؤلفه­ها و راهبردهای رسانه­ای تقویت آن؛
  21. رابطه هویت ملی و انقلاب اسلامی و نقش رسانه ملی؛
  22. تحلیل الگوی ایجابی هویت ملی در رسانه ملی: بایسته­ ها و چشم­اندازها؛
  23. هویت ملی و انقلاب اسلامی و نقش رسانه ملی؛
  24. نقش و کارکرد رسانه ملی در حفظ و ترویج مؤلفه­های هویت ملی (زبان ملی، میهن، تاریخ مشترک، نهاد حکومت، مذهب رسمی و...)؛
  25. بررسی تعامل رابطه تعاملی رسانه ملی و گروه­های مرجع در تقویت هویت ملی.

علاقه­مندان جهت درج مقالات خود در این ویژه­نامه، تا 20 مهرماه فرصت دارند مقالات خود را به مرکز پژوهش­های اسلامی صدا و سیما ارسال نمایند.