حاجی ده آبادی گفت: در سال تحصیلی جدید به دنبال راه اندازی فقه علوم انسانی هستیم، امیدواریم بتوانیم با همفکری اساتید و متخصصان این امر، کرسی خارج فقه علوم انسانی را نیز تأسیس نماییم.
دکتر محمدعلی حاجی ده آبادی، رئیس مجتمع آموزش عالی
علوم انسانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید این مجتمع، اظهار داشت: با
پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری حکومت اسلامی، بحث علوم انسانی با رویکرد
اسلامی مطرح شد؛ علی رغم همه تلاشهای صورت گرفته، بحث علوم انسانی اسلامی
همچنان جایگاه لازم خود را پیدا نکرده است.
وی علوم انسانی را یکی از ۶ حوزه دانشی مطرح در نظام آموزشی جامعه
المصطفی برشمرد و خاطرنشان کرد: این مهم نویدبخش آیندهای روشن برای تمام
طلاب و پژوهشگران فعال در حوزه علوم انسانی اسلامی است.
رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی با اشاره به این که وظیفه داریم در
راستای ابهام زدایی در حوزه علوم انسانی حرکت نماییم، اذعان داشت: امور
کیفی سازی، مهمتر از امور کمی صورت گرفته است، نسبت به مقوله آموزش در
مجتمع باید نگاهی ویژه داشته باشیم و بخش عمده آن به سمت اسلامی سازی علوم
انسانی سوق داده شود.
وی تولید علم در حوزه علوم انسانی را از مهمترین هدفگذاریهای مجتمع
آموزش عالی علوم انسانی برشمرد و اذعان داشت: کسی میتواند در حوزه علوم
انسانی قدم بگذارد که در گام نخست ادبیات دیگران را خوب بفهمد و نقدهای
علوم انسانی و روش نقد کردن را نیز فرا گرفته باشد تا بتواند در حوزه نظریه
پردازی ورودی عمیق و جدی داشته باشد.
حاجی ده آبادی آشنایی با سبک زندگی پژوهش دینی- اسلامی را بسیار مهم
دانست و خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید به دنبال راه اندازی فقه علوم
انسانی هستیم، امیدواریم بتوانیم با همفکری اساتید و متخصصان این امر، کرسی
خارج فقه علوم انسانی را نیز تأسیس نماییم.
وی فراهم سازی عرصه بررسی و فراگیری فقه علوم انسانی، با اصول کاربردی
تحصصی را از دیگر اهداف مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برشمرد و ابراز داشت:
بازنگری در سرفصلهای آموزشی یکی ملزومات قدم نهادن در مسیر راه اندازی
کرسیهای فقه علوم انسانی است.
رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی بر لزوم تقویت هرچه بیشتر برنامههای
تربیتی طلاب و دانش پژوهان تأکید نمود و یادآور شد: دغدغه مندی تک تک طلاب
و اساتید نسبت به علوم انسانی اسلامی از اصول بسیار مهم است؛ طلاب باید
ضمن بیان مطالب حوزه دانشی از منظر اندیشمندان غربی، راه ورود به بحث از
منظر اسلامی را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهند.
حاجی ده آبادی مرور روایات اسلامی برای احصا استانداردهای یادگیری و
آموزش از منظر علوم اسلامی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: انبوه خوانی یکی
از مشکلات نظامهای آموزشی عصر کنونی به شمار میرود؛ در متون اسلامی بر
تکرار و تعمیق آموزهها سفارش زیادی شده است.
وی با اشاره به این که فراگیر و دانش پژوه نباید به سمت خستگی تحصیلی
سوق داده شود، تصریح کرد: راه اندازی بخش مشاوره تحصیلی از نیازهایی است که
میتواند شور و شعف را در میان فراگیران مجموعههای آموزشی تقویت نماید.
حاجی ده آبادی با اشاره به این که کسی که بنیه تربیتی خویش را تقویت
نماید، میتواند از لحظه لحظههای زندگی خود برای یادگیری مؤثرتر بهره
برداری کند، خاطرنشان کرد: کیفی سازی امر آموزش و تربیت، مهمترین شعار سال
جدید تحصیلی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی به شمار میرود که با راه اندازی
دستیاران آموزشی، پژوهشی و تربیتی میتوان قدمهای بزرگی را در این مسیر
برداشت