کتاب فهم اخلاق رسانه اثر دیوید سانفورد هورنر با ترجمه سید هادی ساجدی، دانش آموخته حوزه علمیه قم منتشر شد.
کتاب "فهم اخلاق رسانه" اثر دیوید سانفورد هورنر در
موضوع اخلاق رسانه، مطبوعات و فضای دیجیتال با ترجمه سید هادی ساجدی، دانش
آموخته حوزه علمیه قم و سطح چهار مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی منتشر
شد.
این کتاب با وجود انتشار آن در سال های اخیر، توانسته است یکی از 12 اثر
برتر در رنکینگ برترین کتاب های حوزه اخلاق رسانه در بیست سال اخیر بوده و
حاصل بیش از 15 سال تدریس و پژوهش نویسنده آن است.
«فهم اخلاق رسانه» در سال های اخیر متن درسی و منبع مورد ارجاع در
دانشگاه ها، مراکز آموزشی و آکادمیک مختلف در سراسر دنیا قرار گرفته است.
زبان روان، موضوعات کاربردی و به روز، دسته بندی و نظم در ارائه مباحث از
جمله برجستگی های کتاب به شمار می رود.
نویسنده تلاش کرده است تا مهمترین و کاربردی ترین موضوعات اخلاق رسانه
را با پرهیز از حاشیه روی و اطناب های نظری در فصل های مستقل مورد بررسی
قرار دهد. این کتاب در عین پرداختن به موضوعات پیچیده و بنیادی و نقل آراء
اندیشمندان برجسته همانند ارسطو، کانت و جان استوارت میل، تلاش می کند از
بیانی روان و فارغ از تعقید استفاده نماید.
«فراخوان قضاوت»، «کادرهای تعریف»، «کادرهای مثال»، «مروری بر فصل» و
«مطالعه بیشتر»، از جمله عناوین مشترک همه فصلهای این کتاب است که ساختار
آموزشی و نظم منطقی هر بحث را دو چندان میکند.
این کتاب در چهار بخش و سیزده فصل تنظیم شده است.
بخش اول: مبانی
این بخش شامل یک مقدمه و یک فصل با عنوان «قضاوت های اخلاقی» است. در
این بخش به مباحث کلان و مبناهای اساسی اخلاق رسانه همانند چرایی اخلاق
رسانه، تعریف آن، واقعیت ها و ارزش ها و همچنین راه ها و موانع قضاوت های
اخلاقی می پردازد.
بخش دوم: فرجام های خواستنی
این بخش به پنج موضوع بسیار رایج، جذاب و تاثیرگذار در رسانه در قالب
پنج فصل مستقل می پردازد. پنج موضوع: لذت، تجارت، آزادی، خشونت و
پورنوگرافی از جمله رایج ترین و پر مخاطب ترین بخش هر رسانه ای است که
نویسنده تلاش می کند به پایه های اخلاقی و همچنین اخلاق کاربردی در هر یک
از این موضوعات به طور مستقل پرداخته و یک ساختار اخلاقی ارائه کند.
بخش سوم: تعهدات
بخش سوم کتاب به تعهدات رسانه در قالب چهار فصل مستقل می پردازد. عناوین
این چهار فصل شامل حقیقت، تصاویر، کلیشه ها و حریم خصوصی است. نویسنده
معتقد است رسانه باید به این چهار موضوع متعهد بوده و در رفتار رسانه ای
خود به الزامات این موضوعات متعهد بماند.
بخش چهارم: مسیرهای جدید
سه موضوع امنیت، اخلاق دیجیتال و عمل نادرست از جمله موضوعات و جهت گیری
های جدید در حوزه رسانه است که نویسنده تلاش می کند ضمن ارائه تصویری روشن
و شفاف از این موضوعات از جنبه اخلاق کاربردی به آنها پرداخته و به ارائه
راه کار بپردازد.
این کتاب در 450 صفحه توسط مرکز پژوهشهای اسلامی صداو سیما به چاپ
رسیده و علاقمندان جهت تهیه کتاب میتوانند با شماره تلفن 32919670-025
تماس حاصل نمایند.