آیت الله سبحانی در نامه ای به مفتی عمّان ضمن تاکید بر ابعاد خطرناک برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی و ضرورت آگاه سازی مسئولان عمّان از خطرات این اقدام توسط علمای این کشور، پیشنهاداتی در مورد تقویت وحدت امت اسلامی بیان داشتند.
سفیر ایران در عمان، نامه
آیت الله سبحانی را که درباره وحدت جهان اسلام بود به مفتی اعظم عمان ارائه کرد که
متن ترجمه شده این نامه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر جناب آقای شیخ علامه احمد الخلیلی مفتی اعظم
سلطنت عمان(دام عزه)
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
اما بعد:
با شیخ جلیل جناب آقای جبرئیلی از سلطنت عمان که
حامل هدیه گرانبهای شما یعنی پیام «امت اسلام به کجا می رود» بود، دیدار کردیم و در
آن نامه پاسخ عملی شما را به پیشنهاد ما در خصوص برگزاری کنفرانسی درباره فتنه تکفیر
که به دلیل جهل به اصول اسلام و معیارهای ایمان و کفر، بین فرزندان امت اسلام منتشر
شده، یافتیم.
در پیام ارزشمند خود، بیماری و راه علاج آن را تشریح
کرده بودید.
خداوند تلاش های ارزشمند شما را در راه دعوت به وحدت
امت اسلامی مقبول گرداند.
اما در خصوص این نامه پیشنهادی به ذهن بنده خطور
کرده است که خدمتتان عرض می کنم امید است که مورد پذیرش شما واقع گردد و در نسخه های
آتی این پیام منظور گردد. این پیشنهاد شامل موارد زیر است:
تحت عنوان «إن کلمه لا إله إلا الله عاصمه لدم قائلها
إلا بموجب شرعی» (کلمه توحید مگر به موجب حکم شرع، حافظ خون گوینده آن است)، حدیث ابن
عمر را به نقل از پیامبر(ص) آورده اید آنجا که آمده است: «امر شدم که با مردم بجنگم
تا شهادتین بگویند…» در حالی که بهتر بود آنچه مسلم در صحیح خود به نقل از ابی هریره
نقل کرده، ذکر می کردید آنجا که آورده است: «ابوهریره می گوید که رسول خدا در روز خیبر
فرمود: این پرچم را به دست کسی می دهم که خداوند ورسول خدا را دوست دارد و خداوند به
دست او پیروزی را نصیب ما خواهد کرد. عمر بن خطاب در این هنگام گفت امارت را دوست نداشتم
مگر در این روز. ابوهریره می گوید ما همگی در این امید بودیم که پرچم به دست ما بدهد
اما رسول خدا(ص) علی ابن ابی طالب را خواند و پرچم را به دست او داد و فرمود برو و
برنگرد تا اینکه خداوند پیروزی را به دست تو محقق سازد. علی کمی رفت و سپس توقف کرد
و برنگشت بلکه صدا زد یا رسول الله برچه چیزی با مردم نبرد کنم؟ پیامبر(ص) فرمود با
آنها بجنگ تا اینکه شهادت بدهند و بگویند« لا اله الا الله وان محمد رسول الله». هنگامی
که این شهادت را دادند این کارآنها، خون و مالشان را بر تو منع می کند و پس از آن حساب
آنان برخداست».
بدون شک روایت دوم بهتر و گسترده تر از روایت اول
است علاوه بر این، نقل آن از علی (ع) باعث کرامت و برکت است.
وضعیت مردم پیش از بعثت پیامبر(ص) را با این سخن
توصیف کرده اید و فرموده اید: بعث پیامبر(ص) در فاصله ای از پیامبران و در زمان انقطاع
وحی، گمراهی عقول، فساد اخلاق، انحطاط ارززش ها و پراکندگی مردم صورت گرفت… در حالی
که بهتر بود برای تشریح اوضاع مردم پیش از بعثت شریف، به سخنان امیر بیان امام علی
بن ابیطالب(علیه السلام) در خطبه ای که وضعیت عرب را پیش از بعثت توصیف می کند، استناد
می کردید؛ آنجا که حضرت فرموده است: «خداوند محمد صلی الله علیه و آله را به عنوان
بیم دهنده عالمیان،و امین بر قرآن برانگیخت و شما ملت عرب در آن وقت دارای بدترین دین،
و در بدترین خانه بودند، منزلتان در میان سنگهای سخت، ودر بین مارهای زهردار بود، آب
تیره می نوشیدید، غذای خشن می خوردید، خون یکدیگر را می ریختید، قطع رحم می کردید،
بتان در میان شما نصب شده بود، وگناهان به شما بسته بود».
ما تاسف شدید شما مبنی بر اینکه مسلمانان بزرگترین
قضیه خود یعنی «قضیه فلسطین» را فراموش کرده اند و زیر تلی از فتنه آن را دفن کرده
ند، ارج می نهیم.
قطعا از این موضوع بسیار خوشحال شدم اما مطالبی که
رسانه ها در خصوص ایجاد بستر مناسب جهت برقراری روابط با رژیم غاصبگر صهیونیستی در
عمان منتشر کردند، سوال برانگیز است؛ لذا علمای غیور اسلام بویژه حضرتعالی باید مسئولان
امور را نسبت به خطر چنین اقدامی و مفاسد و زیان های ناشی از آن برای اسلام و مسلمانان
منبه گردانید.
پیام مذکور شما، حق مطلب را درباره فتنه تکفیر ادا
کرد و در آن توصیه های جامع و وافری برای دل های پاک و گوش های شنوا وجود دارد اما
آنچه باید توجه داشت، محکوم کردن کسانی است که از گروه های تکفیری حمایت مالی می کنند.
آنها از کجا این سلاح های کشنده و این امکانات نظامی ویرانگر را به دست می آورند؟
این پیام ما به حضرتعالی است و اگر درست گفته باشم
از خداوند سبحانه و تعالی است و هم اوست هدایتگر به راه راست.
والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته
جعفر سبحانی
قم مقدس- موسسه امام صادق(ع)