در نماز یک واجب رکنی داریم یک واجب غیر رکنی، در خصوص امامت و ولایت نیز همین طور است؛ غدیر جزء واجبات رکنی امامت است، مباهله جزء واجبات رکنی ولایت است، با سالروز ازدواج فرق می کند.
از غریب ترین ایام زندگی ما ایام مباهله است. خیلی از ما عالمانه حرف می زنیم و عوامانه فکر می کنیم در نتیجه آن ارکان ولایت را تقریباً از دست می دهیم در حالی که آن اجزای غیر رکنی را خیلی محترم می شمریم.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر گرامیداشت روز مباهله اظهار داشتند: جریان مباهله واقعه بسیار مهمی است که 24 ذیحجّه به وقوع پیوسته است و این روز را همه ما چه حوزوی و چه دانشگاهی باید گرامی بداریم چرا که این روز از برجسته ترین روزهای سال است.
ایشان بیان داشتند: از غریب ترین ایام زندگی ما ایام مباهله است. خیلی از ما عالمانه حرف می زنیم و عوامانه فکر می کنیم در نتیجه آن ارکان ولایت را تقریباً از دست می دهیم در حالی که آن اجزای غیر رکنی را خیلی محترم می شمریم مانند اول ذیحجه که سالروز ازدواج وجود مبارک حضرت امیر با فاطمه زهرا(سلام الله علیهما) است اینها جزء واجبات غیر رکنی است.
معظم له ادامه دادند: در نماز یک واجب رکنی داریم یک واجب غیر رکنی، در خصوص امامت و ولایت نیز همین طور است؛ غدیر جزء واجبات رکنی امامت است، مباهله جزء واجبات رکنی ولایت است، با سالروز ازدواج فرق می کند. در حالی که نه رسانه ها از او نام می برند و نه حوزه ها خبری هست! آن وقت آن مسائل واجبات غیر رکنی را خیلی دامن می زنیم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزای نماز است لکن حمد و سوره کجا، رکوع و سجود کجا؟! حمد و سوره واجب غیر رکنی است اما رکوع و سجود واجب رکنی است.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: روز مباهله متأسفانه در پیش ما خیلی جلال و شکوه ندارد! درست است غدیر مسئله خاصی است ولی قبل از جریان غدیر آیه قرآن صریحاً از وجود مبارک علی بن ابیطالب به عنوان جانِ پیغمبر یاد کرده است ﴿نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکمْ﴾ هم مفسّران بالاتفاق بر این هستند و هم روایات اهل بیت بالاتفاق بر این است و هم تاریخ نگاران بالاتفاق این مطلب را نوشتند.
ایشان با اشاره به روایتی از امام رضا علیه السلام در خصوص مباهله اذعان داشتند: وقتی مأمون(علیه من الرحمن ما یستحق)، به وجود مبارک امام رضا(ع) عرض می کند به چه دلیل علی بن ابیطالب(ع) افضل است؟ ایشان دیگر نفرمود غدیر، فرمود با ایه ﴿انفسنا﴾، خدا وقتی وجود مبارک حضرت امیر علیه السلام را جان پیغمبر می داند از این بالاتر فضیلت فرض می شود؟! «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» که گفته خود پیغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علی جان پیغمبر است، کجا؟! و وجود مبارک امام رضا علیه السلام به این استدلال کرد.
ایشان بیان داشتند: وجود مبارک امام رضا فرمود منظور از ﴿انفسنا﴾ خود جانِ پیغمبر است نه منظور از ﴿انفسنا﴾ یعنی «رجالنا»! برای اینکه اگر منظور این مرد بود، چرا ﴿ابنائنا﴾ را دیگر ذکر کرد؟! در نتیجه این روز مباهله یک روز علمی و تحقیقی و یک مسئله دقیق عقلی کلامی است و فخر ماست. قبل از جریان غدیر ذات اقدس الهی وجود مبارک حضرت امیر را به منزله جان پیغمبر حساب کرد، اینکه یک تعبیر شاعرانه و تبلیغی نیست، این یک مطلب عظیمی است منتها ما شیعه ها متأسفانه از این مفاخرمان خبری نداریم، 24 ذیحجّه می آید و می گذرد بی آنکه حتی یک رساله درباره بِهال نوشته شود در حالی که لازم است پژوهشگران رشته تخصّصی کلام درباره آن چندین مقاله بنویسد و آن روز، روز همایش های علمی در این زمینه باشد، این اشکال ها بازگو شود و این پاسخ های امام رضا(ع) مطرح گردد.
معظم له در توصیه ای خطاب به مسئولین فرهنگی و علمی بیان داشتند: توصیه می کنیم فرصت روز 24 ذیحجّه را هرگز از دست ندهید و آن را به عنوان یک روز علمی تلقّی کنید؛ مقاله ای، پایان نامه ای، رساله ای در زمینه بهال نوشته شود تا روشن شود اینکه مباهله اتفاق افتاد، وضعش چگونه بود، حوزه اش چگونه است، قلمروش چگونه است. دوم اینکه الآن هم این معجزه بِهال زنده است همانگونه که قرآن الآن زنده است.