روحانی که روضه خوان ناشنوایان است

تاریخ خبر:
1398/07/09 01:15
مطالب آزاد خبرگزاری حوزه
"روز جهانی ناشنوایان" بهانه ای ای شد که به سراغ یکی از روحانیونی که ۱۴ است وقت و عمر خود را صرف انتقال مفاهیم دینی به ناشنوایان از طریق زبان اشاره کرده است، برویم و از حال و هوای تبلیغ دین در بین کسانی که از نعمت شنوایی بی بهره اند، جویا شویم. این روحانی جهاد گر کسی نیست جز «حجت الاسلام محمدعلی عرب» از دیار کریمان.

ناشنوایان افرادی هستند که از بسیاری نعمت ها از جمله ارتباطات اجتماعی گسترده بی بهره اند، به طوری که حتی نه می توانند تاکسی بگیرند و نه آدرسی از کسی بپرسند و به دلیل عارضه ای که دارند، تقریبا هیچ آشنایی با مسائل دینی نیز ندارند، البته آنان یاد گرفته اند تا در مقابل مشکلات و کم لطفی ها سکوت کنند.

 "روز جهانی ناشنوایان" بهانه ای ای شد تا به سراغ یکی از روحانیونی که ۱۴ است وقت و عمر خود را صرف انتقال مفاهیم دینی به ناشنوایان از طریق زبان اشاره کرده است، برویم و از حال و هوای تبلیغ دین در بین کسانی که از نعمت شنوایی بی بهره اند، جویا شویم. این روحانی جهاد گر کسی نیست جز «حجت الاسلام محمدعلی عرب» از دیار کریمان.

14 سال تبلیغ دین با زبان بی زبانی!

حجت الاسلام عرب کارشناس تبلیغ ناشنوایان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان گفت: در حال حاضر قریب به ۳۵۰۰ نفر ناشنوا در استان کرمان داریم و بنده مفتخرم که مدت ۱۴ سال در استان کرمان و بعضاً در استان های هرمزگان، یزد و اصفهان مسائل دینی، احکام و قرآن را با زبان اشاره آموزش می دهم.

وی با اشاره به فعالیت های آموزشی و فرهنگی برای ناشنوایان ادامه داد: در حال حاضر آموزش مسائل دینی و برنامه های مذهبی در قالب هیئت مذهبی است که هم اکنون ۹ هیئت ویژه ناشنوایان در استان کرمان تشکیل شده و در تمامی مناسبت های مذهبی به برگزاری مراسم می پردازد.

کارشناس تبلیغ ناشنوایان با اشاره به بانیان و مجریان هیئات مذهبی ناشنوایان در استان کرمان، افزود: با توجه به عدم پشتیبانی از این قشر توسط سایر اقشار، اعضا، کادر اجرایی و بانیان این هیئت از خودِ عزیزان ناشنوا هستند و خداوند را شاکرم که توفیق خدمتگزاری در کنار آنان را به من داده است.

مظلومیت معلولین به ویژه ناشنوایان

عضو سابق هیئت مدیره جامعه معلولین شهرستان زرند با اشاره به مهجور ماندن قشر معلولین به ویژه ناشنوایان، بیان داشت: به دلیل عدم پذیرش این قشر از سوی جامعه و عدم وجود پشتیبان برای آنان، آنها به اجبار امورشان را خود انجام می دهند و باید گفت پیاده های دائم در کشور ما همین ناشنوایان هستند، چرا که نه می توانند تاکسی بگیرند و نه آدرسی از کسی بپرسند.

وی ادامه داد: سعی کرده ام تا سفرهای زیارتی بعضی از گروه های معلولین، امور جاری آنان و یا بعضی از امور شخصی مراجعان معلول ناشنوا و نابینا (در مراجعه به خودم) را در حد وسع و توانم رتق و فتق کنم که این نیز کافی نیست.

حجت الاسلام عرب با اشاره به بی بهره بودن ناشنوایان از مسائل و احکام دینی، افزود: خدا را شاکرم که توفیق این امر به من عنایت شده و با نظر اهل بیت علیهم السلام، با وجود عدم هرگونه همکاری و به رغم همه موانع و مشکلات، توانستم سال ها در امر تبلیغ برای این قشر خاص که هیچ بهره ای از مسائل دینی نداشته اند، فعالیت کنم.

غش کردن جوان ناشنوا در سوگ سیدالشهدا(ع)

وی با اشاره به نمونه هایی از بی بهره بودن ناشنوایان از مسائل دینی، ابراز داشت: برای تعداد زیادی از این عزیزان همیشه سؤال بوده که بر روی منبرها چه می گویند که مردم گریه می کنند و حالا که به لطف خدا در این سال ها توانستم برای این عزیزان وقایع کربلا را تشریح کنم، به یاد دارم چند سال پیش یکی از جوانان ناشنوا (جوان سی ساله) که چیزی از مسائل کربلا نمی دانست، وقتی با زبان اشاره مصیبت های کربلا را برای او تبیین کردم، این عزیز از اوج ناراحتی و غم، از هوش رفت و بعد از به هوش آمدنش و جویا شدن دلیل این بیهوشی، گفت من تا به حال نمی دانستم چنین ناجوانمردانه امام حسین علیه السلام و یارانش را شهید کردند.

کارشناس مسائل تبلیغ ناشنوایان با تشریح وسعت مشکلات ناشنوایان افزود: متاسفانه مشکلات ناشنوایان بسیار وسیع است و بیان حتی بخشی از آن نیز در مجال این گفتگو نمی گنجد، اما برای اشاره باید در امور فرهنگی و مذهبی گفت بیشترین بی توجهی مسئولین فرهنگی و مذهبی که از فقر دینی ناشنوایان بی اطلاع اند، متوجه آنان است.

پیشنهادی که هیچ مسئولی به آن توجه نکرد!!

عرب با بیان اینکه اولین مبلغ دینی ناشنوا با زبان اشاره در کشور (از سال ۱۳۸۴) بوده است، ادامه داد: با توجه به کثرت ناشنوایان در ایران، من از چندین سال پیش بارها به مسئولینِ امر، آموزش زبان اشاره به تعدادی از طلاب به منظور تبیین معارف دین برای ناشنوایان را پیشنهاد داده ام، اما متاسفانه تاکنون در استان هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با نقل روایاتی درخصوص اهمیت توجه به معلومین خاطرنشان کرد: امام علی علیه السلام در نامه ۵۳ به مالک اشتر پیرامون حقوق معلولین می فرمایند "عدالت را در حق این گروه بیشتر از رعیت رعایت کن، چرا که این گروه بیشتر از رعیت نیازمند عدالتند" و در جای دیگر، امام(ع) می فرمایند "پیوسته از آنان دلجویی کن و در مجلس عمومی کنار آنان بنشین".

ابراز تاسف از بی توجهی مسئولین

کارشناس مسائل تبلیغ ناشنوایان با ابراز تاسف از بی توجهی مسئولین ادامه داد: به یاد دارم زمان فعالیتم در ارگانی که خود داعیه دار ترویج دین بود، هنگامی که ناشنوایان در این ارگان حضور پیدا می کردند با ابراز ناراحتی و عکس العمل نامناسب یکی از معاونین ارشد روبرو می شدند که واقعا عذاب آور بود. ما شیعیان در ترویج مرام و اخلاق امام علی علیه السلام مسئولیم، و لذا نباید از حضور یک فرد بی بهره از نعمت شنوایی در ارگانی هرچند بی ربط از دین ناراحت شویم.

 عرب با اشاره به کمبود مترجم به عنوان یکی از مشکلات مهم برای این قشر، ادامه داد: کمبود مترجم نیز یک مشکل بزرگ برای ناشنوایان است، لذا لازم است وقتی آنان به اداره یا هرجایی دیگر مراجعه می کنند، برای برقراری ارتباط و انجام امور، یک نفر آشنا به زبانِ اشاره وجود داشته باشد تا رابط و مترجم ناشنوا باشد.

محرومیت ناشنوایان از حقوق شهروندی

وی افزود: معلولان و به ویژه ناشنوایان محروم از حقوق شهروندی یاد گرفته اند تا در مقابل مشکلات و کم لطفی ها سکوت کنند؛ متاسفانه بنده هم در مدت چهارده ساله ی خدمتم به آنان، با توجه به پیگیری های بسیار زیاد و عدم دریافت پاسخ مناسب، به همین سبک ناشنوایان رو آورده ام و بدون هیاهو فعالیت کرده و وظیفه ام را انجام بدهم.

کارشناس مسائل تبلیغ ناشنوایان با تاکید بر لزوم ورود طلاب علوم دینی به عرصه آموزش مسائل دینی به ناشنوایان، بیان داشت: در حال حاضر بین امر دین و ناشنوایان فاصله ای عمیق وجود دارد و به طور کلی عزیزان ناشنوا فقیر معنوی و دینی هستند و همان طور که امام حسین علیه السلام فرمودند "به اندازه موقعیت و شرایطت برای معلولین احساس مسولیت کنید"، لذا طلاب نیز باید نسبت به این امر حساسیت پیدا کنند و بدانند این خود یک صدقه است چه اینکه امام صادق علیه السلام فرمودند "فهماندن سخن به ناشنوا، بی آن که از این کار اظهار ناراحتی کنی، صدقه ای گواراست"

مسئولین حوزه و طلاب احساس مسئولیت کنند

وی در پایان گفت: لازم است مسئولین حوزه و طلاب احساس مسئولیت کنند و معارف دینی را با زبان اشاره برای این قشر تفهیم کنند تا این فقر برطرف و انس و قرابت ناشنوایان با مسایل دینی برقرار شود. اگرچه صرف آموزش مسایل دینی جوابگوی گذران امور این قشر نیست و برای کمک به آنان، ورود همه ی اقشار جامعه را می طلبد.