اگر ما می خواهیم با رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) رفیق یا همنشین باشیم، باید سنت ایشان را ادا کنیم؛ خود حضرت فرموده اند "کسی که اهل بیت من را دوست داشته است من را دوست داشته است"
آخوند عبدالجلیل فرهمند درباره توهین شبکه های وهابی به علمای اهل سنت به دلیل حضور در عزای اباعبدالله(علیه السلام) گفت: حضور روحانیون در این مراسمات به عنوان یک میهمان و یک سخنران کار پسندیده ای است. من این سخنرانی ها را گوش دادم؛ وقتی توصیف امام حسین یا اهل بیت (علیهم السلام) و یا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می شود، این هیچ ایرادی ندارد. کسانی از این کارها می ترسند که دین و مذهب و آن باور اعتقادی را ندارند.
این عالم اهل سنت در ادامه بیان کرد: شبکه های مثل کلمه یا وصال دلیل های مزخرفی برای خودشان آوردن و وقتی می بینند یک روحانی با آن ادله صحبت می کند، در واقع حرف آنها به آب رفته است و این را دوست ندارند. عده ای هستند نمی خواهند واژه اهل سنت واضح و شفاف شود؛ وقتی من دارم در منبر خودم صحبت می کنم از شفاعت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) یا توسل به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) یا شفاعت به اهل بیت پیامبر اکرم (علیهم السلام)؛ در واقع من اینها را از خودم نیاورده ام. این را خود رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در حیات خودشان فرموده اند؛ و وقتی که من اهل بیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را قبول ندارم، در واقع خود رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را قبول ندارم.
آخوند فرهمند تاکید کرد: من همیشه در سخنرانی ها در کلاس های درس گفتم وقتی کسی می خواهد خودش را به کسی برساند و حبش را به دست بیاورد اولین چیز این است که باید با آن رفیق باشد؛ و شرط رفیق شدن، موافقت با آن شخصیت است و شرط موافق بودن هم باید همجنس بودن و هم صحبت بودن و گفتار او را گوش دادن است. اگر ما می خواهیم با رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) رفیق یا همنشین باشیم، باید سنت ایشان را ادا کنیم؛ خود حضرت فرموده اند "کسی که اهل بیت من را دوست داشته است من را دوست داشته است" و کسانی که می آیند در منبر صحبت می کنند حرفشان و دلیلشان این است.
وی افزود: من چندین بار در رسانه ها دیدم بعضی از روحانیون را رد کرده اند و وقتی توسل را رد بکنند یعنی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) را رد کرده اند و این چه معنایی دارد؟ وقتی که اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله می گویید و این کلمه را بر زبان می آورید و بعدا توسل را رد می کنید، این یک نوع تضاد است و معنی ندارد؛ یعنی من خدا را قبول دارم ولی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را قبول ندارم، پس شما دین را قبول ندارید و این واژه های که بیان می کنند که هر کسی از اهل سنت در این مراسمات حضور دارند، از اهل سنت نیستند و اینها از این طیف اند و از آن طیف اند اینها به نظر من جای برای علم ندارند و اینها عالم نیستند. اینها هیچی از علم نمی دانند. اینها یک عده افرادی هستند در یک جلسه ای جمع شدند و به اینها مفاهیم ضد شفاعت و ضد توسل یاد داده اند و اینها اصلا توسل را بلد نیستند و بهره ای از علم نبرده اند. اینها کسانی هستند که پشت تریبون ها و رسانه های اروپایی خودشان یک مطالبی را یاد گرفتن که باید مثل طوطی بگویند.
این عالم اهل سنت گلستان تاکید کرد: به نظر بنده این رسانه ها هیچ وقت به قصد خودشان نمی رسند چون که ما ریشه داریم و درختی که ریشه دارد کسی نمی تواند این درخت را بکند و کسانی که ریشه ندارند یک بادی می آید و اینها را بر می دارد. اهل سنت واقعی ریشه دارند و ریشه اصلی آنها قرآن و سنت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) است و سنت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) درختی تنومند است و این درخت تنومند شاخه دارد و شاخه های آن اهل بیت (علیهم السلام) هستند. اگر ما بخواهیم از ثمره آن استفاده کنیم باید این درخت شاخه داشته باشد و اگر شاخه هایش را ببریم دیگر میوه نمی دهد؛ این سنت، اهل بیت دارد و اهل بیت میوه و ثمره این اخلاق حسنه است که تقلید را می آورد؛ کلمه تقلید را باید بفهمیم.
فرهمند در پایان گفت: وقتی با یک مذهب دیگری می نشینیم، این درایت ما را نشان می دهد و وقتی که من از فقه دیگران بترسم و خود را پنهان کنم و در جلسات حضور پیدا نکنم، این یعنی مذهب من قدرت ندارد که من بتوانم با مذهب های دیگر بنشینم. وقتی که من در مراسمات مذهب شیعه بنشینم، به این معنا نیست که من باید شیعه بشوم بلکه من عقیده و باور دارم. من مذهب دارم ولی به اعتقاد دیگر مذاهب احترام دارم. وظیفه اصلی ما احترام گذاشتن به دیگر مذاهب است.