قبل از انقلاب، برای کاری در شهر "چابهار" به دنبال یک جوان اهل سنت بودیم که دیپلم داشته باشد اما حتی یک نفر هم پیدا نکردیم! اما امروز در شهرهای مختلف اهل سنت، دانشگاه های ملی و آزاد و پیام نور در حال فعالیت هستند و هزاران جوان اهل سنت در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند و یا فارغ التحصیل شده اند.
همزمان با اسام الله دهه فجر، نشست علمی "انقلاب اسلامی و تقریب مذاهب؛ بازشناسی دیدگاه ها، اقدامات و دستاوردهای تقریبی آیت الله خامنه ای" صبح امروز چهارشنبه 16 بهمن 1398 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد.
مولوی «اسحاق مدنی» یکی از سخنرانان این نشست عبود که با گرامی داشتن سالگرد پیروزی انقلاب گفت: انقلاب اسلامی نه تنها به علمای شیعه و مسلمان خدمت کرد؛ بلکه به تمام کسانی که به معنویت اعتقاد دارند خدمت کرد.
وی تأثیرات امام خمینی(ره) را فراتر از مرزها دانست و گفت: علاقه به امام(ره) آنقدر زیاد بود که برخی دولتمردان کشورهای اسلامی، عکی رییس دولت خود را در اتاق نداشتند، اما عکس امام خمینی را نصب کرده بودند!
مدنی سپس با بیان خاطره ای از یک دانشجوی اهل سنت گفت: در سفری که به هند داشتم، یک دانشجوی ایرانی برای من تعریف کرد که "با قطاری سفر می کردم که در آن جا برای نشستن نبود. روی صندلی چند نفر هندو نشسته بودند. از من پرسیدند از کجا هستی؟ گفتم: ایران. یکی از آنها به فردی که کنار دست ایشان نشسته بود اشاره کرد که به من جایی برای نشستن بدهد. گفتم: شما چطور به ایران علاقمند شدید؟ گفت: ما درواقع به ایران علاقمند نشدیم بلکه به «امام خمینی» علاقمند شدیم. گفتم چطور؟ گفتند از روزی که امام خمینی در ایران انقلاب کرده است، اینجا به ما هم توجه بیشتری می شود".
مشاور سابق رؤسای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در بازگشت از آن سفر هند، داستان را برای مرحوم آیت الله «هاشمی رفسنجانی» تعریف کردم؛ ایشان گفت: آنها درست گفتند، حتی کشورهای مسیحی هم الان به رهبران مذهبی خود توجه بیشتری دارند.
عضو شورای افتاء اهل سنت سازمان حج و زیارت سپس به اولین آشنایی خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی پرئاخت و گفت: از همان روز اول که آیت الله خامنه ای را دیدم به ایشان اعتقاد پیدا کردم و هرروز این اعتقاد بیشتر شد. یکی از دلایل حقانیت فردی، درصد جذب شدن به شخصیت آن فرد است.
او از رهبر معظم انقلاب به عنوان یک "شخصیت تقریبی" یاد کرد و بیان داشت: وحدت بین شیعیان و اهل سنت از همان دوران پیش از انقلاب در ذهن آیت الله خامنه ای وجود داشت.
مولوی مدنی همچنین به بهبود بزرگ وضعیت ایرانیان اهل سنت نسبت به قبل از انقلاب پرداخت و گفت: در سفرهای خارجی از من می پرسند: "آیا اهل سنت در ایران مسجد دارند؟!" که من پاسخ می دهم: "در مناطق سنی نشین ایران یا تعداد مساجد اهل سنت بیشتر از مساجد شیعیان است".
منتخب سه دوره مردم استان "سیستان و بلوچستان" در مجلس خبرگان رهبری درباره وضعیت تحصیلات دینی اهل سنت هم گفت: اهل سنت قبل از انقلاب برای تحصیل مجبور بودند به پاکستان بروند. خود من در این کشور تحصیل علوم دینی انجام دادم. اما الان تنها در یک حوزه علمیه اهل سنت زاهدان سالانه ۱۰۰ نفر فارغ التحصیل می شوند. در همه شهرستان های دیگر اهل سنت نیز مدرسه علمیه وجود دارد و در برخی شهرها حتی سه مدرسه دینی داریم.
وی درباره تحصیلات عالی دانشگاهی هم تصریح کرد: قبل از انقلاب، برای کاری در شهر "چابهار" به دنبال یک جوان اهل سنت بودیم که دیپلم داشته باشد اما حتی یک نفر هم پیدا نکردیم! اما امروز در شهرهای مختلف اهل سنت، دانشگاه های ملی و آزاد و پیام نور در حال فعالیت هستند و هزاران جوان اهل سنت در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند و یا فارغ التحصیل شده اند.
نماینده دو دوره مردم "سراوان" در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت رفاهی مردم استان خود نسبت به دوران پهلوی هم گفت: من روشنایی برق را برای اولین بار در پاکستان مشاهده کردم! توقع داشتن آب لوله کشی در آن دوران هم که چیزی خنده دار بود. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه این امکانات رفاهی به مناطق ما آمد.
این عالم اهل سنت تأکید کرد: با همه کاستی ها و مشکلاتی که در کشور وجود دارد، زندگی در جمهوری اسلامی برای اهل سنت، بلکه همه کسانی که بخواهند اسلامی زیست کنند، از کشورهای دارای رفاه کامل لذت بخش تر است. البته کسی که بخواهد فساد و فحشا داشته باشد در ایران راحت نیست.
وی به علاقه مسلمانان بقیه کشورهای اسلامی برای مسافرت به ایران هم گفت: زمانی که مسؤولیت داشتم، شهروندان کشورهای دیگر به من می گفتند که به دولتمردان ایران بگویید "به مناطق گردشگری و تفریحی خود رسیدگی کنند؛ زیرا ما به خاطر محیط دینی و سالم ایران، سفر به کشور شما را برای خود و خانواده مان نسبت به اروپا ترجیح می دهیم".
مولوی اسحاق مدنی به تنزل روحیه وحدت بین شیعه و سنی نسبت به اوایل انقلاب اسلامی هم اشاره کرد و افزود: مقداری از دلیل این تنزل، به نادانی دوستان ما برمی گردد و اینکه در مسیر تقریب گام های صحیحی برنداشتیم.
اینعالم برجسته اهل سنت ایران ضمن تأکید بر اهمیت تقریب امت اسلامی، خواستار آسیب شناسی تنزل وحدت نسبت به اوایل انقلاب شد.
لازم به ذکر است، "نشست علمی انقلاب اسلامی و تقریب مذاهب؛ بازشناسی دیدگاه ها، اقدامات و دستاوردهای تقریبی آیت الله خامنه ای" با حضور جمعی از اندیشمندان شیعه و سنی و به همت دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
آیت الله «نعیم آبادی»، حجت الاسلام والمسلمین «نواب»، حجت الاسلام والمسلمین «حمید شهریاری» و آیت الله «مبلّغی» دیگر سخنرانان این نشست بودند و دبیری آن را حجت الاسلام والمسلمین دکتر «شریعتمداری» بر عهده داشت.
* شناسایی خدمات و دستاوردهای رهبر انقلاب در راستای تقریب، رسالت دانشگاه ادیان است
دبیر این همایش در ابتدای "نشست علمی انقلاب اسلامی و تقریب مذاهب؛ بازشناسی دیدگاه ها، اقدامات و دستاوردهای تقریبی آیت الله خامنه ای"، درباره هدف از برگزاری آن گفت: رسالت ما در چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی، تقدیر و تشکر از اقدامات تقریبی آیت الله خامنه ای است.
حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شریعتمداری افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب در کنار رسالت هایی که در عرصه تعاملات بین المللی و گفتمان بین الادیانی برای خود تعریف کرده است، تصمیم گرفت در راستای شناسایی مجموعه اقدامات، خدمات، دستاوردها و ظرفیت های رهبر انقلاب در راستای تقریب، نشستی را برگزار نماید.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: رسالتی که برای مجمع تقریب مذاهب اسلامی تعریف شده اقدامات تقریبی میان شیعیان و پیروان دیگر مذاهب است و با تلقی که ما از تقریب داریم متفاوت است گرچه کار مراکز تقریبی در خور تحسین است اما یک نکته مغفول مانده و آن ترویج تقریب گرایی در حوزه های شیعی و مراکز علمی است که به نظر می رسد متصدی خاصی ندارد.
او ترویج تقریب در حوزه های علمیه شیعه و سنی را از لحاظ نظری و برگزاری نشست های علمی و نیز جنبه های فرهنگی خواستار شد و ادامه داد: در زمینه های عملی و نظری نیازمند اقداماتی هستیم و این اقدامات باید از مراکز حوزوی شروع و سپس به توده مردم کشیده شود.
دکتر شریتمداری با بیان اینکه "پروژه های تقریبی رو به افول رفته است" گفت: بسیاری از چهره های شاخص تقریبی اهل سنت آنچنان که باید به امر تقریب اهتمام ندارند و این مسأله باید آسیب شناسی شود.