وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای صدور احکام رتبه بندی معلمان در حال رایزنی و مذاکره هستیم، درباره امتحانات غیرحضوری در بستر شاد و احتمال بازگشایی مجدد مدارس توضیحاتی داد.
محسن حاجی میرزایی در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه برخی افراد می گویند چرا شبکه شاد را قبلا تست نکردید، اظهار کرد: ما فرصت این کار را نداشتیم و باید محتوای آموزشی را به دانش آموزان در همین سال تحصیلی ارائه می کردیم و با قبول مشکلاتی که وجود داشت وارد کار شدیم، هم اکنون استقبال خوبی از سوی معلمان و دانش آموزان از شاد انجام شده است و بیش از 10 میلیون دانش آموز از مجموع 14 میلیون دانش آموز عضو شاد شده اند.
سرعت بارگزاری مطالب در شاد از واتساپ و تلگرام بیشتر خواهد بود
وی افزود: ترافیک روزانه شاد را که بررسی می کنیم بیش از 7 میلیون نفر در طول روز، روی سامانه فعال هستند؛ مشکلات شاد به تدریج شناسایی و حل می شود اما چون مصمم بودیم دانش آموزان همان کلاس درس، مدرسه را در فضای مجازی داشته باشند باید هویت آنها در جایی محرز می شد تا مطمئن شویم همان دانش آموز و معلم هستند که در کلاس درس قرار گرفته اند، این کار مشکلاتی داشت که حل شد البته در برخی جاها ممکن است سرعت اینترنت خوب نباشد اما گروه فنی اطمینان داده اند سرعت بارگذاری در شاد از نمونه های خارجی مانند واتساپ و تلگرام بیشتر خواهد بود. در طول سه یا چهار روز اخیر بسیاری از مشکلات کمتر شده است و هر روز دو نوبت صبح و بعد از ظهر گروه فنی جلسه گذاشته و مشکلات را بررسی می کنند و مرکز پاسخگویی تلفنی برای دریافت مشکلات مردم فعال است.
خانواده ای که توانایی ندارد، به خاطر شاد گوشی نخرد!
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هم اکنون بیشترین بار پیام رسان های داخلی بر روی دوش شاد است و در کمتر از سه هفته که از عمر آن می گذرد بیش از 10 میلیون دانش آموز و 97 درصد معلمان را تحت پوشش قرار داده است، این کار برای کمک به خانواده ها و حمایت از آنها است و هیچ اصراری نداریم فردی که در توانش نیست خودش را به زحمت انداخته و گوشی بخرد ما مسئول هستیم آموزش برای همه دانش آموزان را تأمین کنیم و به هر طریقی شده است این کار را انجام می دهیم.
40 درصد دانش آموزان عضو شاد نیستند
وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان مدارس ارزیابی می کنند چه تعداد از دانش آموزان عضو شاد نیستند و ما هم در ستاد می توانیم ارزیابی کنیم کدام دانش آموزان و به چه دلایلی عضو شاد نیستند تا از روش های دیگر آنها را آموزش دهیم؛ شاد روش انحصاری ما برای آموزش نیست و روش اولویت دار است و تاکنون بیش از 60 درصد را تحت پوشش قرار داده است و برای 40 درصد که عضو شاد نشده اند تدبیر می کنیم و از طریق آموزش تلویزیونی، آموزش رادیویی، تلویزیون های محلی و درسنامه های آموزشی دانش آموزان را تحت پوشش قرار می دهیم.
چرا به شاد اصرار داریم؟!
وی با اشاره به اینکه چرا اصرار داریم شاد حتماً باید باشد، گفت: این پیام رسان راه حلی است که 60 درصد دانش آموزان را پاسخ می دهد و ممکن است دوباره در سال تحصیلی آینده با مشکل کرونا مواجه شویم بنابراین باید آماده باشیم؛ در این مرحله، دنیا غافلگیر شد اما در در پاییز نمی توانیم بگوییم غافلگیر شدیم! شاد می تواند محتوای آموزشی مناسب را در اختیار دانش آموزان قرار دهد.
وزیر آموزش و پرورش درباره ارزیابی پایان سال دانش آموزان عنوان کرد: ارزیابی دوره ابتدایی به شیوه توصیفی با نظر معلمان از مجموعه فعالیتهای آموزشی دانش آموزان است و امتحان کتبی و برگزاری آزمون ندارند.
توضیحاتی درباره برگزاری امتحانات غیرحضوری دانش آموزان
وی ادامه داد: برای سایر دانش آموزان زود است درباره امتحان حرف بزنیم، در شاد معلم می تواند آزمون بگیرد و تلاش می کنیم اگر بتوانیم و مخاطراتی وجود نداشته باشد، آزمون ها را به صورت حضوری برگزار کنیم و اگر این امکان فراهم نبود ظرفیت لازم را برای برگزاری آزمون های غیر حضوری ایجاد کرده ایم.
حاجی میرزایی بیان کرد: در مورد پایه دوازدهم چون کنکور دارند و نگران هستند وضعیت امتحانات مشخص شده است البته محتوای آموزشی در پایه دوازدهم هر سال تا پایان اسفند به اتمام می رسید، در آغاز اسفند بیش از 80 درصد آموزش ها ارائه شده بود و برای سایر مطالب در این مدت اقدام شد. 17 خرداد امتحانات نهایی دانش آموزان به صورت حضوری آغاز می شود اما ممکن است با تشخیص ستاد ملی کرونا به تأخیر بیفتد اما ما آماده برگزاری امتحانات در این تاریخ هستیم و سه هفته امتحانات برگزار می شود و بعد از آن دانش آموزان سه هفته فرصت دارند برای کنکور آماده شوند.
امتحانات غیرحضوری در سامانه شاد برگزار می شود
وی درباره امتحانات غیر حضوری سایر پایه های تحصیلی متذکر شد: همکاران در حال بررسی هستند و امکان آن از طریق سامانه شاد در حال فراهم شدن است و همین الان هم این کار انجام می شود؛ ظرفیت برگزاری آزمون را در سامانه شاد برقرار خواهیم کرد.
پرونده سال تحصیلی تا پایان خرداد بسته می شود
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این مدت به روش های مختلف آموزش ها را ارائه کرده ایم اما باید اطمینان کنیم همه دانش آموزان آموزش ها را دریافت کرده اند و ارزیابی کنیم این کار به درستی انجام شده است، بیان کرد: در دنیا به تدریج متناسب با شرایط افول کرونا، زمزمه های بازگشایی مدارس شنیده می شود. هیچ کدام از این ابزارها نمی تواند جایگزین مدرسه باشد ممکن است متناسب با سیاست های وزارت بهداشت در مناطقی که خطری دانش آموزان را تهدید نمی کند مدارس باز شوند، استاندارد ما این است زمان سال تحصیلی آینده را متاثر نکند پیش بینی این است تا پایان خردادماه پرونده سال تحصیلی را ببندیم.
سال تحصیلی زودتر از مهر آغاز می شود؟
وی ادامه داد: تصمیم نداریم سال تحصیلی را زودتر از مهر آغاز کنیم و اگر بتوانیم آموزش ها را انجام دهیم نیازی به تغییر در شروع سال تحصیلی نیست.
وزیر آموزش و پرورش درباره اینترنت رایگان شاد مطرح کرد: در ستاد ملی کرونا این موضوع مطرح شد و مصوبه ای داریم بنابراین تکلیفی برای وزارت ارتباطات است که اینترنت رایگان را تأمین کند و اگر بخواهیم کار آموزش به خوبی پیش برود باید به فکر اینترنت باشیم، حتماً آن را دنبال خواهیم کرد البته آقای جهرمی هم با جدیت این کار را دنبال می کند و هر ظرفیتی که برای حمایت از این کار لازم باشد تمام مجموعه ها اعمال می کنند.
مدارس غیردولتی به ازای هر کارمند تا 16 میلیون وام می گیرند
حاجی میرزایی درباره بازگشت شهریه مدارس غیر دولتی عنوان کرد: مدارس غیردولتی برای خدماتی که ارائه نداده اند نمی توانند پول دریافت کنند. این مدارس به ازای یک کارمند تا 16 میلیون تومان وام کم بهره دریافت خواهند کرد بنابراین نمی توانند از حقوق معلمان کسر کنند و مراکزی می توانند از این وام استفاده کنند که تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان و تعدیل آنها نداشته باشند.
وی درباره استخدام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی افزود: برای تبدیل وضعیت آنها باید اقدام شود، آموزشیاران نهضت سوادآموزی باید در آزمون شرکت کنند و این آزمون در خرداد ماه برگزار می شود که در صورت موفقیت در دوره یکساله آموزشی شرکت خواهند کرد و بعد تبدیل وضعیت می شوند معلمان حق التدریس هم باید در دوره آموزشی شرکت کنند و در صورت موفقیت در آن تبدیل وضعیت می شوند و تا قبل از مهر این کارها انجام می شود.
حاجی میرزایی درباره رتبه بندی معلمان متذکر شد: یکبار رتبه بندی در سال 94 اجرا و در سال 98 آن را ترمیم و ارتقا دادیم. سال 94 امتیاز معلمان بر اساس یک آیتم از آیتم های 10گانه قانون مدیریت خدمات کشوری بود که در سال 98 به سه آیتم اصلی توسعه یافت که افزایش بیشتری برای فرهنگیان رقم زد، در اسفند ماه 50 درصد امتیازات فصل دهم قانون مدیریت در آموزش و پرورش اجرا شد و معلمان متقاضی استفاده از آن بودند برهمین اساس صرفنظر از رتبه هایی که داشتند تمام معلمان از این امتیاز بهره مند شدند و معلمانی که قبلاً تا سقف 50 درصد را دریافت کرده بودند افزایش چندانی نداشتند اما 62 درصد معلمان از صفر تا 50 درصد به حقوقشان اضافه شد.
تلاش برای برقراری فوق العاده ویژه برای معلمان
وی ادامه داد: البته تفاوتی بین مشاغل آموزشی و اداری وجود دارد و مشاغل اداری از فوق العاده ویژه بهره مند می شوند که در تلاش هستیم این موضوع را برای معلمان برقرار کنیم و جلسات متعددی بین وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی برگزار شد تا این مشکل حل شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه رتبه بندی شامل حال بازنشستگان سال 98 آموزش و پرورش نشد، گفت: افرادی که قبل از اعمال رتبه بندی بازنشسته شدند مشمول نمی شوند و فاصله ای بین حقوق آنها و شاغلان وجود دارد. در مجلس قانونی برای ارتقاء وضعیت حقوق بازنشستگان وضع شده است و در بودجه رقمی برای آن لحاظ شده البته این مأموریت آموزش و پرورش نیست و سازمان برنامه و بودجه موظف به اجرای آن است.
آموزش و پرورش مسئول پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات نیست
وی درباره تاخیر در پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمات آموزشی عنوان کرد: تمام مطالبات فرهنگیان در سال 98 پرداخت شد و با کمترین میزان بدهی وارد سال 99 شدیم اما ما مسئول پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمات نیستیم و مجموعه هایی با ما قرارداد می بندند که برخی از آنها ظرفیت و توانایی مالی لازم برای اداره معلمان را ندارند. بودجه این بخش در فصل سایر بودجه است و همانند سایر پیمانکاران مطالبات خود را دریافت می کنند که به محض دریافت باید حقوق معلمان را واریز کنند، ارزیابی از این مراکز انجام می دهیم و اگر نیاز باشد اصلاح می کنیم و ما هم نگران وضعیت نیروهای خرید خدمات هستیم.
فروش اموال مازاد برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان؟
وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت پاداش بازنشستگان سال 98 متذکر شد: برای پرداخت آن در قانون بودجه آمده است تا دستگاه ها اموال خود را بفروشند و پاداش را بدهند، فرآیند این کار پیچیده و طولانی است، گذشته متعهد بودیم تا قبل از مهر پاداش بازنشستگان را پرداخت کنیم که این کار انجام شد و امسال هم تلاش می کنیم هر چه زودتر این کار انجام شود. آموزش و پرورش اموال زیاد دارد اما نیاز هم زیاد است ما می توانیم واحدهای آموزشی را بفروشیم اما از 30 درصد این واحدها 18 درصد نیازمند مقاوم سازی و 12 درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند و منابع آن را هم باید برای ساخت مدارس ببریم هم اکنون متوسط دسترسی به فضاهای آموزشی قابل قبول نیست و باید نیازهای فضاهای آموزشی را از این طریق تأمین کنیم.
اعمال مدرک دوم فرهنگیان کار همواری نیست
حاجی میرزایی درباره اعمال مدرک دوم فرهنگیان عنوان کرد: مصوبه شورای حقوق و دستمزد می گوید هر کارمند در زمان اشتغال یک بار میتواند مدرک جدید بگیرد، فرهنگیان معتقدند شغل آنها متفاوت است و باید دانش خود را به روز کنند بنابراین نیاز است مدرک دوم آنها اعمال شود و ما هم مخالف نیستیم و تلاش می کنیم اما کار همواری نیست.
وی درباره صدور احکام جدید معلمان گفت: در حال رفع مسائل و مشکلات و تأمین منابع هستیم و به محض اینکه انجام شود اطلاع رسانی می کنیم احکام سال جدید از اول فروردین 99 صادر شد و برای اعمال رتبه بندی در حال رایزنی و مذاکره هستیم، اگر مشکلات حل شود صادر خواهد شد.