در روز عرفه، روز بخشش و بندگی اعمالی وارد شده است که می توان با به جا آوردن آنها به معبود نزدیک تر شد.
روز
نهم، روز عرفه و از اعیاد بزرگ است، گرچه به اسم عید نامیده نشده و روزی است که
خدا بندگانش را به عبادت و طاعت خویش دعوت کرده و سفره های جود و احسانش را برای
آنان گسترده و شیطان در این روز خوارتر و حقیرتر و رانده تر و خشمناک تر از روزهای
دیگر است؛
روایت شده: که حضرت زین العابدین(علیه
السلام) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک می کرد، به او
فرمود: وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست می کنی؟! و حال آنکه برای
بچه های در رحم، در این روز امید می رود که فضل خدا شامل حالشان گردد و سعادتمند
شوند.
و برای این روز چند عمل وارد است:
اوّل:
غسل.
دوم:
«زیارت
حضرت سید الشّهداء» که برابر
هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است و روایات در کثرت فضیلت
زیارت آن حضرت در این روز متواتر است [یعنی از افراد بسیاری نقل شده است] و اگر
کسی در این روز توفیق یابد که زیر قبّه ی مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی
که در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر و بیشتر است و کیفیت زیارت آن حضرت بعد از این
در «باب زیارات» ان شاء الله تعالی می آید.سوم:
پس از نماز عصر، پیش از آنکه مشغول
خواندن دعاهای عرفه شود، در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا
آورد و به گناهانش نزد خداوند اعتراف و اقرار نماید تا به ثواب عرفات دست یابد و
گناهانش آمرزیده گردد، آنگاه به اعمال و دعاهای عرفه که
از ائمه طاهره روایت شده است مشغول گردد و آن اعمال و ادعیه بیشتر از آن است که به
طور کامل در این مختصر ذکر شود ولی به اندازه ای که این کتاب گنجایش آن را داشته
باشد نقل می کنیم.
شیخ کفعمی در کتاب «مصباح» فرموده:
برای کسی که از دعا خواندن ضعف پیدا نکند روزه ی روز عرفه مستحب است؛
و پیش از زوال [رسیدن آفتاب به وقت
شرعی ظهر] غسل استحباب دارد و همچنین زیارت امام
حسین(علیه السلام) در
روزوشب عرفه مستحبّ است؛
و چون وقت زوال رسید، زیر آسمان رود و
نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو بجا آورد و چون از نماز ظهروعصر فارغ شود،
دو رکعت نماز بخواند، در رکعت اول پس از سوره
«حمد»
سوره
«توحید»
و در رکعت دوم بعد از
«حمد»
سوره
«کافرون»
بخواند، پس از آن چهار رکعت نماز بجا آورد؛ در هر رکعت پس از
سوره
«حمد»
«پنجاه مرتبه» سوره
«توحید»
بخواند:
فقیر می گوید: این نماز همان «نماز
حضرت امیرالمؤمنین» است که در ضمن اعمال روز جمعه گذشت
سپس شیخ کفعمی فرموده است: این
تسبیحات را که از حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) روایت شده است و سید ابن طاووس در
«اقبال» ذکر فرموده بخوان:
سُبْحانَ الَّذِی فِی السَّماءِ عَرْشُهُ! سُبْحانَ الَّذِی فِی
الْأَرْضِ حُکمُهُ! سُبْحانَ الَّذِی فِی الْقُبُورِ قَضاؤُهُ! سُبْحانَ الَّذِی
فِی الْبَحْرِ سَبِیلُهُ! سُبْحانَ الَّذِی فِی النَّارِ سُلْطانُهُ! سُبْحانَ
الَّذِی فِی الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ! سُبْحانَ الَّذِی فِی الْقِیامَةِ عَدْلُهُ!
سُبْحانَ الَّذِی رَفَعَ السَّماءَ! سُبْحانَ الَّذِی بَسَطَ الْأَرْضَ! سُبْحانَ
الَّذِی لَامَلْجَأَ وَلَا مَنْجا مِنْهُ إِلّا إِلَیهِ
منزّه است خدایی که عرشش در آسمان
است، منزّه است خدایی که حکمش در زمین است، منزّه است خدایی که فرمانش در گورهاست،
منزّه است خدایی که راهش در دریاست، منزّه است خدایی که سلطنتش در آتش است، منزّه
است خدایی که رحمتش در بهشت است، منزّه است خدایی که عدالتش در قیامت است، منزّه
است خدایی که آسمان را برافراشت، منزّه است خدایی که زمین را بگسترد، منزّه است
خدایی که پناهگاه و نجاتی از او جز به سوی او نیست.
سپس «صد مرتبه» بگو:
سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلَا إِلهَ إِلّا اللّهُ
وَاللّهُ أَکبَرُ.
منزّه است خدا و سپاس از آن خداست و
معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگ تر است.
و سوره
«توحید»
را «صد مرتبه» و
«آیت الکرسی»
را «صد مرتبه» بخوان و «صد مرتبه» بر محمّد و آل محمّد صلوات
فرست و «ده مرتبه» بگو:
لَاإِلهَ إِلّا اللّهُ وَحْدَهُ لَاشَرِیک لَهُ، لَهُ الْمُلْک،
وَلَهُ الْحَمْدُ، یحْیی وَیمِیتُ، وَیمِیتُ وَیحْیی، وَهُوَ حَی لَایمُوتُ،
بِیدِهِ الْخَیرُ، وَهُوَ عَلَی کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ
معبودی جز خدا نیست، یگانه و بی شریک
است، فرمانروایی و سپاس از آن اوست، زنده می کند و می میراند و می میراند و زنده
می سازد و او زنده پاینده است، خیر تنها به دست اوست و او بر هر چیز تواناست.و «ده مرتبه»:
أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لَاإِلهَ إِلّا هُوَ الْحَی الْقَیومُ
وَأَ تُوبُ إِلَیهِ.
آمرزش می جویم از خدایی که معبودی جز
او نیست، زنده و به خود پاینده است و به سوی او بازمی گردم.
و «ده مرتبه»:
یا اللَّهُ
ای خدا
و «ده مرتبه»:
یا رَحْمَنُ
ای مهربان
و «ده مرتبه»:
یا رَحِیمُ
ای بخشنده
و «ده مرتبه»:
یا بَدِیعَ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ یا ذَا الْجَلالِ وَالْإِکرامِ.
ای پدیدآورنده ی آسمان ها و زمین، ای دارای شوکت و بخشش.
و «ده مرتبه»:
یا حَی یا قَیومُ
ای زنده، ای پاینده
«ده مرتبه»:
یا حَنَّانُ یا مَنَّانُ
ای نعمت افزا، ای عطابخش.
و «ده مرتبه»:
یا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ
ای که خدایی جز تو نیست.
و «ده مرتبه»:
آمِینَ
اجابت فرما.
آنگاه بگو:
اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک یا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَی مِنْ
حَبْلِ الْوَرِیدِ، یا مَنْ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ، یا مَنْ هُوَ
بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلی وَبِالْأُفُقِ الْمُبِینِ، یا مَنْ هُوَ الرَّحْمنُ عَلَی
الْعَرْشِ اسْتَوی، یا مَنْ لَیسَ کمِثْلِهِ شَیءٌ وَهُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ،
أَسْأَلُک أَنْ تُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ.
خدایا از تو درخواست می کنم، ای کسی
که از رگ گردن به من نزدیکتر است، ای کسی که میان انسان و دلش پرده می شود، ای کسی
که در چشم انداز برتر و افق آشکار است، ای کسی که بخشنده و بر حکومت هستی قرار
دارد، ای کسی که چیزی مانندش نیست و او شنوا و بیناست، از تو درخواست می کنم بر
محمّد و خاندان محمّد درود فرست.حاجت خود را بخواه که به خواست خدا
برآورده خواهد شد؛
آنگاه این صلوات را که از امام
صادق(علیه السلام) روایت شده بخوان که هرکه بخواهد محمّد و آل محمّد(صلی الله علیه
وآله) را در فرستادن صلوات بر ایشان مسرور نماید، بگوید:اللّهُمَّ یا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطی، وَیا خَیرَ مَنْ سُئِلَ، وَیا
أَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ. اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی
الْأَوَّلِینَ، وَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی الْآخِرِینَ، وَصَلِّ عَلَی
مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی الْمَلَاَ الْأَعْلی، وَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی
الْمُرْسَلِینَ. اللّهُمَّ أَعْطِ مُحَمَّداً وَآلَهُ الْوَسِیلَةَ وَالْفَضِیلَةَ
وَالشَّرَفَ وَالرِّفْعَةَ وَالدَّرَجَةَ الْکبِیرَةَ. اللّهُمَّ إِنِّی آمَنْتُ
بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَلَمْ أَرَهُ فَلا تَحْرِمْنِی فِی
الْقِیامَةِ رُؤْیتَهُ، وَارْزُقْنِی صُحْبَتَهُ، وَتَوَفَّنِی عَلَی مِلَّتِهِ،
وَاسْقِنِی مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَباً رَوِیاً سائِغاً هَنِیئاً لَاأَظْمَأُ
بَعْدَهُ أَبَداً، إِنَّک عَلَی کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ. اللّهُمَّ إِنِّی آمَنْتُ
بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَلَمْ أَرَهُ فَعَرِّفْنِی فِی
الْجِنانِ وَجْهَهُ. اللّهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّداً صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ
مِنِّی تَحِیةً کثِیرَةً وَسَلاماً.خدایا ای بخشنده ترین کسی که عطا
فرمود و ای بهترین کسی که درخواست شد و ای مهربان ترین کسی که از او مهربانی
خواسته شد، خدا درود فرست بر محمّد و آلش در بین گذشتگان و بر محمّد و خاندانش در
میان آیندگان و بر محمّد و خاندانش در میان فرشتگان و بر محمّد و خاندانش در میان
رسولان. خدایا عطا فرما به محمّد و خاندانش وسیله و فضیلت و شرف و بلندی مقام و
درجه والا. خدایا ایمان آوردم به محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) درحالی که او
را ندیدم، پس مرا در قیامت از دیدارش محروم مساز و هم نشینی با او را نصیبم فرما و
مرا بر دین او بمیران و از حوضش سیرابم کن، نوشیدنی بدون تشنگی، دلنشین و گوارا که
پس از آن هرگز تشنه نشوم، همانا تو بر هر چیز توانایی. خدایا ایمان آوردم به محمّد
(درود خدا بر او و خاندانش) درحالی که او را ندیدم، پس در بهشت چهره اش را به من
بشناسان. خدایا به محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) از سوی من تحیت و سلام بسیار
برسان.
پس دعای «امّ داود» را که بیانش در
ضمن اعمال ماه رجب گذشت بخوان.
آنگاه این تسبیح را که ثوابش در
زیادتی شماره نمی شود و ما میزان ثواب آن را به خاطر رعایت اختصار بیان نکردیم،
بگو:
سُبْحانَ اللّهِ قَبْلَ کلِّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّهِ بَعْدَ
کلِّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّهِ مَعَ کلِّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّهِ یبْقی
رَبُّنا وَیفْنی کلُّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّهِ تَسْبِیحاً یفْضُلُ تَسْبِیحَ
الْمُسَبِّحِینَ فَضْلاً کثِیراً قَبْلَ کلِّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّهِ
تَسْبِیحاً یفْضُلُ تَسْبِیحَ الْمُسَبِّحِینَ فَضْلاً کثِیراً بَعْدَ کلِّ أَحَدٍ
وَسُبْحانَ اللّهِ تَسْبِیحاً یفْضُلُ تَسْبِیحَ الْمُسَبِّحِینَ فَضْلاً کثِیراً
مَعَ کلِّ أَحَدٍ؛
منزّه است خدا، پیش از هرکس و منزّه
است خدا پس از هرکس و منزّه است خدا با هرکس و منزّه است خدا، پاینده است پروردگار
ما و فنا می پذیرد هرکس و منزّه است خدا، تنزیهی که فزونی می گیرد بر تنزیه تنزیه
کنندگان فزونی بسیار پیش از هرکس و منزّه است خدا، تنزیهی که فزونی می گیرد بر
تنزیه تنزیه کنندگان فزونی بسیار پس از هرکس و منزّه است خدا تنزیهی که فزونی می
گیرد بر تنزیه تنزیه کنندگان فزونی بسیار به همراه هرکس؛
وَسُبْحانَ اللّهِ تَسْبِیحاً یفْضُلُ تَسْبِیحَ الْمُسَبِّحِینَ
فَضْلاً کثِیراً لِرَبِّنَا الْباقِی وَیفْنی کلُّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّهِ
تَسْبِیحاً لَایحْصی وَلَا یدْری وَلَا ینْسی وَلَا یبْلی وَلَا یفْنی وَلَیسَ
لَهُ مُنْتَهی! وَسُبْحانَ اللّهِ تَسبِیحاً یدُومُ بِدَوامِهِ وَیبْقی بِبَقائِهِ
فِی سِنِی الْعالَمِینَ وَشُهُورِ الدُّهُورِ وَأَیامِ الدُّنْیا وَساعاتِ
اللَّیلِ وَالنَّهارِ! وَسُبْحانَ اللّهِ أَبَدَ الْأَبَدِ وَمَعَ الْأَبَدِ مِمّا
لَایحْصِیهِ الْعَدَدُ، وَلَا یفْنِیهِ الْأَمَدُ، وَلَا یقْطَعُهُ الْأَبَدُ، وَ
تَبارَک اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ.
و منزّه است خدا تنزیهی که فزونی می
گیرد بر تنزیه تنزیه کنندگان فزونی بسیار، برای پروردگار ما که پاینده است و هیچ
کس نپاید و منزّه است خدا تنزیهی که شمرده نشود و دانسته نگردد و فراموش نشود و
کهنه نمی گردد و فانی نمی شود و برایش نهایتی نباشد و منزّه است خدا تنزیهی که
دوام یابد به دوامش و باقی ماند به بقایش در امتداد سالهای جهانیان و ماههای
روزگاران و روزهای دنیا و ساعات شب وروز و منزّه است خدا به ابدیت ابد و همپای
ابد، آن تنزیهی که آن را عددی شماره نکند و مدّتی فنایش نکند و سرانجامی قطعش نکند
و بزرگ است خدا نیکوترین آفرینندگان.
سپس بگو:
وَالْحَمْدُ لِلّهِ قَبْلَ کلِّ أَحَدٍ وَالْحَمْدُ لِلّهِ بَعْدَ
کلِّ أَحَدٍ...
[دعای بالا تا آخر دعا]
و سپاس خدای را پیش از هرکس و سپاس
خدای را پس از هرکس...
ولی به جای هر
«سُبْحانَ اللّهِ»
، بگو:
«الْحَمْدُ لِلّهِ»
و چون به
«أَحْسَنُ الْخالِقِینَ»
رسیدی بگو:
لا إِلهَ إِلّا اللّهُ قَبْلَ کلِّ أَحَدٍ...
[دعای بالا تا آخر دعا]
معبودی جز خدا نیست، پیش از هرکس...
که بجای
«سُبْحانَ اللّهِ»
«لا إِلهَ إِلّا اللّهُ»
می گویی
و پس از آن بگو:
وَاللّهُ أَکبَرُ قَبْلَ کلِّ أَحَدٍ...
[دعای بالا تا آخر دعا]
خدا از هر وصفی برتر است، پیش از هرکس...
که بجای
«سُبْحانَ اللّهِ»
،
«اللّهُ أَکْبَرُ»
می گویی.
سپس می خوانی دعای
«اللّهُمَّ
مَنْ تَعَبَّأَ وَتَهَیَّأَ»را که در اعمال شب جمعه گذشت،
پس بخوان دعای علی بن الحسین(علیه
السلام) را که شیخ طوسی در کتاب «مصباح المتهجّد» ذکر فرموده:
«اللّهُمَّ أَنْتَ اللّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ..»
مؤلف گوید: این دعا چون دعای موقف
عرفات و بسیار طولانی بود ذکر ننمودیم؛
و در این روز دعای «چهل وهفتم» صحیفه کامله آن
حضرت را با خشوع و دلشکستگی بخوان که دعایی است مشتمل بر تمام مطالب دنیا و آخرت
که درود خدا بر انشاء کننده اش باد.
چهارم:
از جمله دعاهای مشهور این روز
«دعای حضرت
سید الشّهدا [در روز عرفه» است.
به هر صورت هرکه توفیق یابد و روز
عرفه را در عرفات باشد، دعاها و اعمال بسیار دارد و بهترین اعمال در این روز دعاست
و این روز شریف، در تمام روزهای سال به خاطر دعا امتیاز دارد و برای برادران مؤمن
از آنان که زنده اند یا دار فانی را وداع گفته اند دعای بسیار باید کرد و روایت
وارد در حال عبدالله بن جُندَب، در موقف عرفات و دعای او برای برادران خود مشهور
است؛
و همچنین روایت زید نِرسی، در حال ثقه
جلیل القدر، معاویة بن وهب در صحرای عرفات و دعای او درباره فرد فرد از اشخاصی که
در آفاق بودند و روایت او از امام صادق(علیه السلام) در فضیلت این عمل، شایسته
ملاحظه و توّجه است و امید واثق از برادران دینی، آنکه به این بزرگواران اقتدا
نموده و اهل ایمان را در دعا بر خود مقدّم دارند و این گنه کار روسیاه را یکی از
آن اشخاص به حساب آرند و در حال حیات و مرگ از دعای خیر فراموشم نفرمایند؛
و نیز در این روز «زیارت جامعه سوم»
را قرائت کن؛
و در آخر روز عرفه چنین بخوان:
یا رَبِّ إِنَّ ذُنُوبِی لَاتَضُرُّک، وَ إِنَّ مَغْفِرَتَک لِی
لَاتَنْقُصُک، فَأَعْطِنِی مَا لَا ینْقُصُک، وَاغْفِرْ لِی مَا لَایضُرُّک.
پروردگارا، همانا گناهان من به تو
زیانی نمی رساند و آمرزشت بر من از تو نمی کاهد، پس ببخش به من آنچه نمی کاهدت و
بیامرز برایم آنچه زیانت نرساند.و نیز بخوان:
اللّهُمَّ لَاتَحْرِمْنِی خَیرَ مَا عِنْدَک لِشَرِّ مَا عِنْدِی،
فَإِنْ أَنْتَ لَمْ تَرْحَمْنِی بِتَعَبِی وَنَصَبِی فَلا تَحْرِمْنِی أَجْرَ
الْمُصابِ عَلَی مُصِیبَتِهِ.
خدایا محرومم مساز از خیر آنچه نزد
توست، به خاطر شرّ آنچه پیش من است، پس اگر با خستگی و واماندگی ام به من رحم نمی
کنی، از پاداش مصیبت دیده بر مصیبتش محرومم مکن.مؤلّف گوید: سید ابن طاووس، در ضمن
دعاهای روز عرفه فرموده: چون غروب آفتاب نزدیک شود بگو:
«بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ وَ سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ
لِلّهِ. ..»
تا آخر و این همان «دعای عشرات» است که پیش از این گذشت. پس
سزاوار است خواندن دعای عشرات که خواندن آن در هر صبح و شام مستحب است، در آخر روز
عرفه ترک نشود و این اذکار عشراتی را که کفعمی نقل کرده، همان اذکار آخر دعای
عشرات است که سید ابن طاووس روایت کرده.