همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی، توصیه های تعلیم و تربیتی مراجع تقلید را مرور خواهیم کرد.
همزمان بازگشایی مدارس به بازخوانی توصیه های تعلیم و تربیتی مراجع عظام تقلید پرداخته شده است.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: در راه توسعه علم و تحصیل برایتان دعا می کنم
کار آموزش و پرورش بسیار مهم است، باید در حوزه های مختلف علمی پیشرفت کنیم لذا شغل معلمان برای رسیدن به این هدف خیلی مهم است. در حیطه علوم باید به مرحله ای برسیم که سایر کشورها از دستاوردهای ما استفاده کنند، نه اینکه نیازمند دیگران در علوم باشیم
قدر نعمت هایی که خداوند به ما عطا کرده است را بدانیم، هر چه در توسعه علوم، علممان را به عمل نزدیک کنیم بهتر است و در راه توسعه علوم برایتان دعا می کنم.
حضرت آیت الله وحید خراسانی: از امام زمان عج استمداد بطلبید
خدمت در آموزش و پرورش بسیار مهم است، چون عقاید بچه های شیعه به شما سپرده شده است. این امانت را حفظ کنید و برای اینکه در این کار موفق باشید، هر روز سوره یس را بخوانید و به امام زمان عج هدیه کنید تا او شما را در این راه کمک کند.
شما "معلمان" را دعا میکنیم در این مسئولیت مهم موفق باشید، چون در آموزش و پرورش باید امانت دار شیعه و اهل بیت علیهم االسلام باشید، دانش آموزان نزد شما امانت هستند و باید این امانت را به امام زمان عج برگردانید.
کتب آموزشی را بادقت بررسی و پی ریزی کنید، تربیت اطفال شیعه و معرفت ائمه اثنی عشری باید در متون آموزشی و کتب درسی موج بزند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی است
آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی است لذا باید از نظر کمی و کیفی توسعه پیدا کند و آموزش با کیفیت باید عملی شود.
با تشویق کودکان باید انگیزه انجام فعالیت های دینی در نسل ها تقویت شود، باید طوری عمل کنیم که دانش آموزان خودشان به انجام فعالیت های دینی احساس نیاز کنند.
دانش آموزان فرزندان این مملکت هستند و باید در زندگی منشا خیر و اثر شوند، آموزش و پرورش با توسعه مهارت ها و آموزش کاری کند که روند جذب دانش آموزان به بازار کار افزایش یابد.
خواندن قرآن مجید و نهج البلاغه نباید فقط به صورت یک آداب ترویج شود بلکه نیاز زندگی بشر امروز است لذا باید ترویج سیره عملی این کتاب ها در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.
حضرت آیت الله نوری همدانی؛ بدون خودسازی، تربیت دیگران ممکن نیست
دانش آموزان باید به شیوه های اسلامی تربیت شوند، بر اساس روایات، اگر شخصی می خواهد دیگران را تربیت کند، ابتدا باید خودسازی کند، زیرا بدون خودسازی، تربیت دیگران ممکن نیست.
نباید اجازه دهیم فرهنگ غربی در برنامه های آموزش و پرورش رسوخ کند، آموزش و پرورش باید برنامه های بنیادین برای تربیت نسل جدید داشته باشد، لذا برنامه ها باید مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی پایه ریزی شود.
آموزش و پرورش علاوه بر انتخاب معلم خوب و کارآمد باید زمینه تربیت پذیری دانش آموزان را نیز فراهم سازد، افزودند: معلمان باید کاری کنند که روح تربیت پذیری در دانش آموزان نهادینه شود.
حضرت آیت الله جوادی آملی: هر معلمی امام مأموم خود یعنی شاگردانش است
امام علی علیه السلام به فرزندش نامه ای نوشت که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون؛ ما هم فرزند ائمه علیهم السلام محسوب می شویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم لذا در این ایام که ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان است و ما ادعای خون خواهی حسین علیه السلام را داریم چون فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندش فرمود «معلم، امام است!»
هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش می باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت برمی گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند.
دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک راه گوش و یک راه دل، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان را، به نحوی در طول سالهای تحصیل رشد دهد که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش از پیش موفق باشید.
حضرت آیت الله سبحانی: مسؤولیت آموزش و پرورش در زمینه آسیب های فضای مجازی سنگین است
قرآن کریم موضوع تزکیه را بر تعلیم مقدم دانسته است. این امر در طبیعت نیز حاکم است و کشاورزان ابتدا علف های هرز را از زمین کشاورزی برمی کنند و بعد از آن به کشاورزی می پردازند.
پیامبر اکرم (ص) خود معلم اخلاق بوده است ومعلمان ما نیز باید خود را به سجایای اخلاقی مجهز کنند تا بتوانند در تربیت دانش آموزان موفق باشند.
معلمان می بایست به صورت عملی اسوه و الگوی اخلاق باشند به همین دلیل آموزش و پرورش می بایست در انتخاب معلمان و همچنین محتوای آموزشی دقت لازم را داشته باشد زیراهر آنچه که در قلب سلیم کاشته شود شاهد همان خروجی هم خواهیم بود ۱۴ میلیون دانش آموز در کشور سرمایه بزرگ آموزش و پرورش است
حضرت آیت الله علوی گرگانی: معلمان تلاش کنند نسلی کارآمد تحویل جامعه دهند
آموزش وپرورش باید تربیت نسل نو را در قالب آموزه های اهل بیت(ع) انجام داده و آن ها را نسبت به این امور مأنوس کند. هر چقدر آموزش و پرورش نسبت به تعلیم و تربیت دانش آموزان جدی تر وارد شود، نسلی کارآمد تری در آینده خواهیم داشت. آموزش وپرورش باید با دعوت غیرزبانی و براساس الگوهای رفتاری برگرفته از سبک و سیره علمی و عملی ائمه اطهار(ع)، دانش آموزان را به سوی معارف اللهی سوق دهد.
باید فرزندان را طوری تربیت کنیم تا در آینده عصای دست ما باشند و کشور را حفظ کنند، تقاضا می کنم بیشتر دلسوزی کنید تا جوانان را در دامن دین اسلام تربیت کنید.
نماینده حضرت آیت الله سیستانی در ایران: نبوغ دانش آموز ایرانی زبانزد دنیاست
نبوغ و استعداد جوان و دانش آموز ایرانی زبانزد دنیاست، کشورهای دیگر با سرمایه گذاری درآموزش و پرورش و تربیت نسل جدید توانسته اند به توسعه و پیشرفت چشمگیر دست یابند که این نشان از اهمیت توجه به بحث آموزش است.
یکی از برنامه های دشمن برای تهاجم فرهنگی، معرفی الگوهای غربی برای کودکان، نوجوانان و جوانان است و باید بستر لازم برای معرفی الگوهای برجسته کشور به نسل های جدید ایجاد شود.
بهترین افراد با استعداد در ایران هستند و باید با برنامه ریزی برای آموزش و به کارگیری آنها در آموزش و پرروش مورد توجه قرار گیرد.
در زمینه برنامه ریزی برای کودکان باید از شتاب زدگی خودداری و از تقلید در شیوه های برنامه سازی غربی ها باید اجتناب کرد.