برگزاری آزمون جبرانی برای دانش آموزان کرونایی

تاریخ خبر:
1400/02/20 12:22
زمینه های تحصیلی خبرگزاری فارس
مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی از کاهش تا 30 درصدی حجم محتوای کتاب درسی خبر داد و گفت: برای دانش آموزان مبتلا به کرونا در امتحانات حضوری، امکان آزمون جبرانی پیش بینی شده است.


غلامرضا کریمی مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی در برنامه در انتهای الوند، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در شرایط بیماری های همه گیری، شرایط خاصی را برای برگزاری امتحانات و ارزشیابی پایان دوره درنظر گرفتیم که در ۱۲ پایه تحصیلی، آزمون ها و ارزشیابی تحصیلی به غیر از پایه های نهم و دوازدهم غیرحضوری است.

وی با بیان اینکه ارزیابی های سایر پایه ها توسط معلم صورت می گیرد، افزود: در پایه های نهم و دوازدهم، ارزیابی به صورت حضوری است و ستاد ملی مقابله با کرونا نیز موافقت کرده است؛ البته ما درخواست داشتیم ولی مورد موافقت ستاد کرونا قرار گرفته است.

* امتحانات استاندارد چه امتحانی هستند؟

کریمی در پاسخ به این پرسش که دلیل اصرار برای برگزاری امتحانات پایه های نهم و دوازدهم به شکل حضوری چیست، گفت: فلسفه اینکه در پایه های نهم و دوازدهم امتحانات حتما باید حضوری برگزار شود، متفاوت است؛ پایه نهم، پایان مقطع متوسطه اول است و هدایت تحصیلی دانش آموزان صورت می گیرد و باید رشته و شاخه تحصیلی شان را مشخص کنند؛ اگر آزمون های استاندارد نداشته باشیم که بتواند یافته های دانش آموزان را مبتنی بر اصول سنجش و اندازه گیری محاسبه کند، احتمال اینکه حقی از دانش آموزان تضییع شود، وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه منظور از استاندارد بودن چیست، ادامه داد: اولاً طراحی سوالات در سطح منطقه و استان است و در سطح مدرسه و توسط معلم نیست و بر مبنای طبقه بندی که صورت می گیرد، انتخاب رشته صورت می گیرد.

* اهمیت آزمون حضوری

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پاسخ به این پرسش که «آیا شما دنبال عدالت هستید و اینکه ممکن است در امتحان غیرحضوری، تقلب صورت گیرد؟»، اظهار کرد: بخشی از آن، این موضوع هست یعنی در یکجاهایی در هدایت تحصیلی موظف هستیم که بگوییم تا این سطح نمره، افراد می توانند این رشته تحصیلی را بروند و یک سطح پایین تر، رشته دیگر را بروند. بنابراین برای اینکه استاندارد یک رشته دقیق باشد، موظف هستیم که آزمونی که برگزار می کنیم، استاندارد باشد و این آزمون به شکل حضوری باشد.

وی تصریح کرد: بنابراین آزمون غیرحضوری، امکان اینکه شرایط را در استان ها برابر کند، سخت می کند لذا در این پایه تحصیلی به دلیل اهمیت موضوع، آزمون حضوری است؛ از سوی دیگر برخی مدارس مثل آزمون سمپاد، 50 درصد قبولی به معدل بر می گردد و بر همین اساس معدل پایه نهم در انتخاب هایی که دانش آموزان در مراحل مختلف انجام می دهند، تعیین کننده است.

کریمی اضافه کرد: بنابراین نیاز داریم که یک آزمون استاندارد حضوری برگزار کنیم. در مجموعه یک میلیون و ۱۲۰ هزار دانش آموز پایه نهم داریم که حوزه های امتحانی را گسترش دادیم و شرایط برگزاری آزمون را به گونه ای تنظیم کردیم که همه دانش آموزان در یک حوزه جمع نشوند و به نزدیک ترین محل زندگی خود مراجعه کنند.

وی در واکنش به این جمله که آن دسته از پایه هایی که امتحان شان غیرحضوری است یعنی امتحان شان استاندارد نیست، ادامه داد: در دوره ابتدایی، امتحان به این معنا نداریم؛ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی صورت می گیرد حتی معیارهای نمره مثل قدیم وجود ندارد و ارزشیابی، توصیفی است؛ از سوی دیگر دانش آموز در معرض انتخاب قرار ندارد ولی در پایه نهم در معرض یک انتخاب قرار می گیرد.

* حذف تا 30 درصد محتوای کتاب درسی

کریمی در پاسخ به این پرسش که «طراحی سؤالات امتحانات نهایی بر حسب وضعیت قرمز است به چه معناست؟»، گفت: سال تحصیلی 1400ـ1399، سال تحصیلی متفاوتی بوده است و برخی مناطق، آموزش کامل و برخی مناطق، سطح کمتری از آموزش را دریافت کردند لذا وزارت آموزش و پرورش طراحی کرد که تا ۳۰ درصد از حجم مطالب درسی کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مشخص کرده است که چه محتوایی حذف است و هم در سایت این سازمان و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وجود دارد و دانش آموزان می توانند مراجعه کنند حتی برای پایه دوازدهم هم این موضوع به سازمان سنجش هم اعلام شده است که در کنکور از این 30 درصد حذفیات پایه دوازدهم، سؤالی در کنکور داده نشود اما سطح آزمون برابر است.

* دیپلم ایران فوق العاده معتبر است

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی در واکنش به این جمله که برخی از دروس حضوری و برخی دروس غیرحضوری در پایه های نهم و دوازدهم برگزار شود، گفت: باید یک درس در پایه نهم نمی شود، هدایت تحصیلی داشت زیرا تنوع رشته ها و بازار کار داریم؛ از سوی دیگر ما استاندارد آموزشی داریم و دیپلم ایران فوق العاده معتبر است یعنی همه دانشگاه های دنیا، دیپلم ایران را مورد پذیرش قرار می دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دانش آموزان یک امتحان ندهند، افزود: یک دانش آموز نمی تواند در یک روز هم فیزیک، هم شیمی، هم عربی و هم فارسی امتحان دهد.

کریمی در پاسخ به این پرسش که «چرا امتحان جامع مثل کنکور گرفته نمی شود؟»، اظهار کرد: سن کنکور فرق می کند.

وی در واکنش به این جمله که «همان دانش آموز در همان منطق در یک آزمون چون تیزهوشان، آزمون جامع می دهد»، گفت: آزمونی که تیزهوشان به صورت تستی هست و شرایطش فرق می کند؛ می خواهیم تمام نیازهای بازار کار را بسنجیم نه اینکه استعدادهای درخشان را شناسایی کنیم.

* تعیین تکلیف دانش آموزان مبتلا به کرونا

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی تصریح کرد: اگر دانش آموزی پایه نهم مبتلا به کرونا بود، می توانددر آزمون شرکت نکند چرا که ما یک آزمون جبرانی در اواخر تیر و اوایل مرداد داریم که می تواند در آن آزمون شرکت کند و نمره اش در امتحانات خرداد ثبت می شود.

وی ادامه داد: اگر باز هم نتوانست می تواند در آزمون شهریور شرکت کند البته اگر گواهی داشته باشد که در خرداد، کرونا داشته است، نمره اش در بخش امتحانات خرداد ثبت می شود و برای پایه دوازدهم هم همین طور است و اگر کسی کرونا داشت و نتوانست در آزمون شرکت کند، در شهریور شرکت می کند البته یک کمیسیون خاص وجود دارد که مدارک را بررسی می کند و اگر تأیید شد، نمره اش برای خرداد ثبت می شود. بنابراین خانواده ها نگرانی این موضوع نباشند.

کریمی در پاسخ به این پرسش که آزمون غیرحضوری فقط در سامانه شاد انجام می شود، گفت: در دوره ابتدایی که آزمون پیشرفت تحصیلی است و معلم فعالیت های دانش آموز را ارزیابی کرده و ثبت می کند و روش آن استاندارد است یعنی همه چیز بر عهده مدرسه و معلم مدسه است؛ آموزش و پرورش سامانه سیدا را تهیه کرده است که معلم نمرات را در آن سامانه ثبت کرده و خانواده ها می توانند با مراجعه به آن، نمره فرزندشان را ببینند.