در این باره دیدگاه هاى گوناگونى وجود دارد:
دیدگاه دهریان: جهان هستى، حقیقتى ازلى و ابدى است که پیوسته به صورتهاى مختلف درمىآید و خالق و آفرینندهاى در کار نیست.
دیدگاه فیلسوفان: عالم، صادر (پدید آمده) از ذات خداوند است...
دریافت کتاب وحدت یا توحید!
در این باره دیدگاه هاى گوناگونى وجود دارد:
دیدگاه دهریان: جهان هستى، حقیقتى ازلى و ابدى است که پیوسته به صورتهاى مختلف درمىآید و خالق و آفرینندهاى در کار نیست.
دیدگاه فیلسوفان: عالم، صادر (پدید آمده) از ذات خداوند است.
دیدگاه اهل عرفان (وحدت وجودیان): جهان هستى، همان حقیقت وجود خداوند است که هر لحظه به صورتى درمىآید و خالق و مخلوقى در کار نیست.[۱]
عقیده اهل برهان و ادیان: جهان هستى، مخلوق و آفریده خداوند متعال است، و اشیا نه پدید آمده از ذات خداوندند، و نه جلوه یا صورت یا اجزاى وجود او.[۲]
پیروان نظریه وحدت وجود، برآنند که بین خالق و خلق هیچگونه جدایى و غیریت و دوگانگىِ حقیقى وجود نداشته، و وجود آن دو عینا یکى است. با توجه به انتشار و توسعه روزافزون عقیده مزبور، این نوشته کوتاه به ارزیابى و ابطال اعتقاد ایشان، و اثبات و توضیح معناى تباین و جدایى ذاتى خالق و مخلوق مىپردازد. از آنجا که سخنان وحدت وجودیان در همه جا اصل و اساس واحدى دارد این نوشته کوتاه و مختصر نوشته شد، طالبان تفصیل مىتوانند به سایر نقدهاى مؤلف بر آراى ایشان رجوع نمایند.
فـهـرســت کتاب
اشیا آفریده خداوندند، یا اجزاى وجودى او؟!
تفسیرات گوناگون وحدت وجود!!
اشراقات و الهامات فلسفى و عرفانى!!
نظرات برخى بزرگان در مورد “وحدت وجود”
تفسیر هستى چیست، و رابطه خداوند با خلق چگونه است؟!
آیا عالم آفریده خداوند است؟! یا اینکه خود خداوند به صورت زمین و آسمان و انسان و جن و فرشته و سنگ و چوب و… پیوسته در رقص و نمود و تجلى و ظهور است؟!
این کتاب نگرشى برنظریه استاد حسن زاده آملى که توسط استادحسن میلانى نوشته شده است
دریافت فایل word
دریافت فایل pdf
پی نوشت
[۱] . با توجه به تناقضات شدیدى که در فرآوردههاى مکاتب فلسفى و عرفانى ما وجود دارد ارائه عقیده آنان به طور خلاصه و منسجم ناممکن است. گرچه این اختلافات تنها در ظاهر و گونههاى تبیین عقاید آنان خلاصه مىشود و گرنه اصول و مبانى و نتایج افکار آنان یک چیز بیشتر نیست. رجوع کنید به فصل “تفسیرات گوناگون وحدت وجود”؛ نیز به اسفار ۱ / ۱۲۸ ـ ۱۲۹٫
[۲] . بر خلاف آنچه مشهور است و اکثریت گمان مىکنند که مکتب فلسفه، مکتب عقل و برهان است، حقیقت این است که بهترین براهین در مدرسه علوم آسمانى یافت مىشود و اندیشههاى بشرى و فلسفى و عرفانى بر اساس تخیّلات و اوهام دور از واقع بنا نهاده شده است. این مطلب را تا حدودى در این نوشته نشان خواهیم داد وبیان مفصّل آن را به محل مناسب آن وا مىنهیم.