وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری گفت: بزرگداشت عطار نیشابوری، گامی اثرگذار در راه تقویت هویت و خودباوری ایرانی و اسلامی است.
به نقل از مرکز روابط عمومی
و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: بزرگداشت
این عارف و شاعر شهیر، گامی اثرگذار در راه تقویت هویت و خودباوری ایرانی و اسلامی،
توسعه و تعمیق همدلی و هم زبانی ملی و همبستگی و همگرایی منطقه ای در راستای رشد و
اعتلای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. بر همین اساس همه کوشش
های علمی و فرهنگی در این حوزه قابل ستایش و شایسته سپاسگزاری است.
پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:
«آسمان هماره تابناک ایران اسلامی، مأمن ستارگان
پُرنوری است که فرازنای فرهنگ ایران زمین عرصه چرخش قلم ها و عرق ریزان روح و راز
های نهفته در جادوی کلام آنان است. بزرگانی که نام و یادشان، وِرد زبان مردمان و رشحات
قلمشان صیقل دهنده جان صاحبدلان و اهالی عرفان، معرفت و دانایی است.
شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در زمره این مفاخر
درخشان است که آوازه اش، مرز های جغرافیایی را درنوردیده و سخن نابش، تصویر ایران
ادب پرورمان را زیباتر و دلنشین تر ساخته است. سالکی الهی که چشمه ژرف و جوشانِ
سخنِ معنوی اش در این زمانه پرتشویش پیش چشم همه تشنگان معارف ناب ایرانی- اسلامی قرار
دارد و سیمرغ نام بلندش به نیکویی بر قاف ادب و منزلت انسانی نشسته است. عطار همان
پیرِ راز آشنایی است که شاعر بزرگی همچون مولانا در برابر عظمت نامش سَرِ تعظیم فرومی
آورد و خود را در خَم کوچه ای از «هفت شهر عشق» او می داند.
دیوان این شاعر سترگ که غزل ها و اشعار نغز و دلاویزِ
پُرشمار دارد، پشتوانه مستحکم هویتی ایران زمین است و منطق الطیر، این گوهر تابناک،
آموزش دهنده ظرایف عرفان. همچنان که تذکره الاولیاء جلوه گاه همیشگی دل های عارفان
است.
عطار، شعر را وسیله ای برای بیان گفتمان خویش با
مردمان و مریدان می داند. سلوک نظری و عملی اش نیز نقش به سزایی در پیراستگی عرفان
از آسیب ها و آفت ها و رسیدن به غایت قصوای سلوک داشته است و همانگونه که از درد سخن
می گوید به درمان نیز می اندیشد. داروی دردی که او از آن سخن می گوید، همانا وصال حق
و مرحله قُرب به حق تعالی است. این سخنور عالیقدر بی آن که سودای تعلیم اخلاقی به
شیوه واعظان داشته باشد، می کوشد آنچه اوصاف غیرانسانی است از وجود آدمی بزداید و
آن چه اوصاف روحانی است تا سر حد امکان برایش قابل دسترسی سازد.
جهان بینی عرفانی شیخ عطار در تلاقی با تعالیم ناب
قرآنی قرار دارد و به پیروی از آموزه های این کتاب آسمانی که می فرماید: «و بَدَأَ
خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِینٍ» و «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها»، چنین می
گوید:
ز صُنعش آدم از گِل رخ نموده / ز وی هر لحظه صد پاسخ
شنوده
ز علمش گشته آنجا صاحب اسرار / خود اندر دید آدم
کرده دیدار
الهی نامه جامعیت نگاه، ژرفای اندیشه و گستردگی مفاهیم
آموزه هایی است که در تعادلی شگرف، عرفان عطار را در مرز آسمان و زمین، میان شور و
وجد عارفانه و درک و دریافت و تعهد انسانی و اجتماعی نگاه داشته است. نکته ای که می
تواند سرمشق اصحاب فکر و فرهنگ و هنر در زمانۀ حاضر قرار گیرد.
همچنین الگوپذیری از عرفا و بزرگانی همچون شیخ فریدالدین،
که به پاسداشت فرهنگ و انسانیت و اخلاق مداری متصف هستند، سبب خواهد شد که نسل جوان
ما با مدد گرفتن از این شیوهای درست بتوانند سبک زندگی اجتماعی خویش را سامان بخشند.
بزرگداشت این عارف و شاعر شهیر، گامی اثرگذار در
راه تقویت هویت و خودباوری ایرانی و اسلامی، توسعه و تعمیق همدلی و هم زبانی ملی و
همبستگی و همگرایی منطقه ای در راستای رشد و اعتلای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی
ایران به شمار می رود. بر همین اساس همه کوشش های علمی و فرهنگی در این حوزه قابل
ستایش و شایسته سپاسگزاری است.
از این رهگذر با گرامیداشت فرخنده روز بزرگداشت شیخ
فریدالدین عطار نیشابوری، از همه اصحاب اندیشه، ادب و هنر در جای جای میهن اسلامی و
همچنین خارج از کشور که دغدغه پاسداری از مقام مفاخر ایرانِ عزیز دارند، خاضعانه قدردانی
می کنم و تلاش دست اندرکاران بزرگداشت این شخصیت بزرگ را در شهر فرهنگ پرور و ادب
دوست نیشابور صمیمانه ارج می نهم.»