حجت الاسلام روحانی با بیان این که امام جواد(ع)از شیوه مناظره برای ترویج عقاید و باورهای صحیح اسلامی بهره می برد،گفت:ایشان ضمن احترام به عقاید طرف مقابل و تحمل آن، از استدلال های عقلی و دلایل نقلی و گاه روش ترکیبی، برای اثبات دیدگاه خود بهره می برد.
ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام جواد(ع) با بیان این
که مناظره به عنوان یکی از شکل های گفتگو و تبیین باورها، جایگاه مهمی در زندگی اجتماعی
اهل بیت(ع) دارد، به تشریح روش شناسی مناظره های امام جواد(ع) پرداخت.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم
ادامه داد: امام جواد (ع) در مناظره های خود با گروه ها و گرایش های مختلف، با توجه
به وضعیت و شرایط مخاطبان، از شیوه های متفاوتی بهره برده است که شناخت آن ها می تواند
بر آگاهی های ما درباره آن حضرت و مسائل فرهنگی و اندیشه ای زمان ایشان بیافزاید.
وی ادامه داد: آن امام بزرگوار، ضمن رعایت جایگاه
طرف مقابل و احترام به عقاید او و تحمل آن، از استدلال های عقلی و دلایل نقلی و گاه
روش ترکیبی، برای اثبات دیدگاه خود بهره می برد و از سویی دیگر، استناد به آیات قرآن
و سیره و سخن پیامبر(ص) جایگاه ویژه ای در گفت وگوها و مباحثه های آن حضرت داشت.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که ایشان
گاهی برای نقد عقاید و ادعاهای طرف مناظره از گزاره های مورد پذیرش مخاطب خود استفاده
می کرد، تصریح کرد: امام جواد(ع) از فضای مناسبی که در سایه گسترش مباحث عقلی و مناظره
علمی به وجود آمده بود، برای ترویج عقاید و باورهای صحیح اسلامی بهره برد و برای اصلاح
کج روی ها و جلوگیری از سوء استفاده از فضای موجود، در مناظرات حضور فعال داشت.
وی با بیان این که امام جواد(ع) در دو بعد علمی و
رفتاری، اقدامات خاصی انجام داد، گفت: ایشان ضمن احترام به مخالفان و با پرهیز از تندی
و عصبانیت، به شیوه مناسب پاسخگوی آنان بودند؛ در مناظرات امام شیوه هایی مانند استدلال
عقلی، استناد به آیات قرآن و تمسک به سیره و سخن رسول خدا(ص) را می توان به عنوان اصول
مورد توجه و تأکید برشمرد.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم
افزود: ایشان در مباحث مختلف فقهی، کلامی، اعتقادی و حتی اجتماعی وسیاسی از این اصول
بهره می برد و در کنار این مهم، برخی روش های دیگر را نیز به کار می برد مانند استفاده
از باورهای مخالفان در رد عقاید آنها و یا به کار گیری روش های ترکیبی که هریک را به
حسب مورد و با توجه به شرایط و نیز سطح مخاطبان به کار می گرفت.