فرد مؤمن، پس از آمادگی روحی و بندگی خدا در دهه ذی الحجه، تازه شایستگی می یابد تا در غدیر خم، وارد حریم ولایت شود و ولایتش را به اثبات برساند.
ذی الحجه،
آخرین ماه تقویم قمری و ایام مخصوصِ حج شناخته می شود. دو عید بزرگ مسلمانان یعنی قربان
و غدیر بر شرافت این ماه افزوده است. طبق روایات، دهه اول ذی الحجه فضیلت بالایی دارد
تا جایی که آن را دهه ی تزکیه نامیده اند. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود «مَا
مِنْ أَیامٍ أَزکَی عِندَ الله تعالی وَ لاَ أعظَمَ أجراً مِن [فی ] خَیرٍ مِنْ عَشْرَ
اْلأضْحَی»؛ یعنی هیچ روزی نزد خداوند متعال پاکیزه تر و پر اجرتر از 10 روز اضحی نیست.
حجت الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی در گفت وگو با خبرنگار
فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره ابعاد معرفتی ذی الحجه گفت: هیچ رویدادی در این عالم
تصادفی نیست، اما از آنجایی که ما صاحب حکمت نیستیم، قدرت فهم ارتباطات رویدادها با
یکدیگر را نداریم. قرارگیریِ معنویت دهه اول ذی الحجه در کنار عید قربان و غدیر از
جمله مواردی است که نیاز داریم به لایه های معرفتی آن ورود کنیم و اسرار آن را بدانیم.
وی افزود: برخی 30 روز ذی القعده و دهه ذی حجه را
برای خود چله می گیرند، همچنان که حضرت موسی علیه السلام در این ایام، 30 روز به میعاد
رفت و خداوند 10 روز ذی الحجه را به آن افزود و 40 روز شد. اوج این دهه، عید قربان
است که آن را عید بندگی می نامند. عید قربان، نمادی برای عبور از نفس و پس زدن بندگی
دنیاست. انسانی که اسیر نان و نام و شهرت باشد، مقرب نمی شود. فرد مؤمن، پس از این
همه آمادگی روحی و بندگی خدا، تازه شایستگی می یابد تا در غدیر خم، وارد حریم ولایت
شود و ولایتش را به اثبات برساند؛ طبق آمو زه های دینی مان، بدون ولایت، نه اعمال و
عبادات مان مقبول است و نه تقرب به خداوند حاصل می شود. در زیارت جامعه کبیره می خوانیم
«مَنْ أرادَ اللّهَ بَدَءَ بِکمْ»؛ یعنی هرکه اراده خداوند داشته باشد، از شما خاندان
عترت آغاز می کند. یا در حدیث سلسلةالذهب، امام رضا را توحید را مشروط به ولایت کردند
«کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها
وَ أنَا مِن شُروطِها.»
واعظ موسوی ادامه داد: شما در حج وقتی می خواهید
رو به کعبه بایستید و نماز بخوانید، باید پشت مقام ابراهیم باشید؛ یعنی شما باید پشت
سر امام بایستید. بین شما و کعبه، امام فاصله است. بدون امام، موحدی نیست. احکام شرعی
با امام کامل می شود. در حدیث می خوانیم «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام »؛ یعنی
با لقای امام، حج کامل می شود. خیلی ها رو به کعبه می کنند، بدون اینکه معرفتی به امام
شان داشته باشند. از این جهت است که فرمودند کسی که بمیرد و نسبت به امام زمانش معرفت
نداشته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.