مدیر حوزه های علمیه بر لزوم برطرف سازی خلأ های برنامه ریزی در ایجاد رشته های جدید مراکز علمی تأکید کرد و گفت: تقویت ارتباط مستمر دانشجویان با اساتید و فضلای حوزه نیازمند ترسیم طرح های پویاست.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان،
آیت الله اعرافی در دیدار دکتر قاسم عمو عابدینی معاون آموزش وزیر علوم، تحقیقات و
فناوری، ضمن اشاره به ایام ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی ها به قم، پیچیدگی
های تهدید امام رضا علیه السلام توسط مأمون را مورد توجه قرارداد و اذعان داشت: هضم
امامت در ولایتعهدی یکی از پیچیده ترین و خطرناک ترین تهدید هایی بود که امام رضا علیه
السلام آن را به فرصت فراگیرسازی گفتمان اسلام ناب تبدیل نمودند.
مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود بر
اهمیت بازآفرینی و فراوری دانش اسلامی برای پاسخگویی به نیاز های دنیای امروز تأکید
کرد و یادآور شد: حوزه های علمیه در سال های اخیر برای نخستین بار مبتنی بر اسناد پایه،
مجموعه ای از طرح ها را تدوین و در فرایند عملیاتی سازی قرار داده است.
وی برنامه ۵ساله حوزه و تدوین بیش از ۱۰۰ طرح تحولی
را تنها بخشی از اقدامات اخیر حوزه های علمیه برشمرد و اذعان داشت: در بخش رشته ها
و گرایش های آموزشی، با مشارکت حدود هزار استاد و کارشناس، بالغ بر ۴۰۰ رشته تخصصی
در حوزه های علمیه سرفصل نگاری شده است.
آیت الله اعرافی حرکت اساتید تراز حوزه در مسیر فقه
معاصر را از جمله افتخارات حوزه های علمیه برشمرد و گفت: در طرح آمایش، کار ویژه روحانیت
ناظر به عرصه های چهارگانه تربیت نیرو و تولید علم برای درون حوزه، برای جامعه و ایران،
عرصه بین الملل و نظام اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.
وی به پیوست های برنامه ۵ساله حوزه های علمیه و محور
های اساسی آن اشاره کرد و یادآور شد: پاسخگویی به جامعه، توجه به نیاز های دانشی و
معرفتی و نیز پایه ریزی زیرساخت های پاسخ گویی، نکات کلیدی تمام طرح های حوزوی است.
مدیر حوزه های علمیه بر اهمیت سیر در عمق فلسفه و
حکمت، فقه، اخلاق و رویکرد تمدنی - تاریخی نظام مند تأکید کرد و یادآور شد: دانش وقتی
اسلامی می شود که مجموعه ای از ترکیب انضمامی و پیوستی آن در کنار ترکیب اتحادی مورد
توجه قرار گیرند.
وی ترسیم و پایه ریزی افق میان مدت و بلندمدت کلان
پروژه های متعدد حوزه های مختلف دانشی را مورد توجه قرارداد و اظهار داشت: نیاز است
تا کلان پروژه های آموزشی و پژوهشی با همیاری حوزه و دانشگاه و در همکاری اساتید، مجتهدان
و متخصصان تراز دانش های تخصصی دنبال شود.
آیت الله اعرافی در پایان سخنان خود بر لزوم طراحی
منظومه ای از دوره های ویژه در تعامل و همکاری حوزه و دانشگاه و با حضور مشترک اساتید،
دانشجویان و طلاب تأکید کرد.