یک کارشناس دینی با بیان اینکه نوجوانان از مخاطبان اصلی مساجد هستند، گفت: هر چه حضور نوجوانان در مسجد که محل تعلیم و تربیت است، پررنگ تر باشد، آینده بهتری در انتظار جامعه است. لذا باید اقتضائات جذب و انس آنها با مسجد بررسی و تامین شود.
به منظور بررسی الزاماتی که برای انس نوجوانان به عنوان قشری حساس و آینده
ساز با مسجد وجود دارد با حجت الاسلام والمسلمین «سیدجواد بهشتی»، کارشناس دینی گفتگویی
داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
حجت الاسلام بهشتی درباره راه هایی که نوجوانان را
به مسجد جذب و آنها را با خانه خدا مانوس می کند، اظهار کرد: بنابر تصریح قرآن مساجد
برای مردم از همه طبقات اعم از کودک و نوجوان، جوان و پیر بنا شده اند، مسجد تراز مسجدی
است که همه اقشار را جذب و همراه کند؛ در این میان، نوجوانان به عنوان نسلی که فراغت
و فرصت و قدرت ریسک پذیری و حق طلبی بیشتری دارند، از مخاطبان اصلی مساجد محسوب می
شوند.
شرط آینده بهتر جامعه
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: از این رو، هر چه حضور
نوجوانان در مسجد که محل تعلیم و تربیت است، پررنگ تر باشد، آینده بهتری در انتظار
جامعه است. لذا باید روش هایی که نوجوانان را به مسجد جذب می کند، پیدا و اجرا کنیم.
وی افزود: زمانی در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت
داشتم و طرحی را برای ارزیابی نگاه نوجوانان به حضور در مسجد در چهار پنج استان غرب
کشور همچون کرمانشاه، کردستان و همدان اجرا و برگه هایی را با عنوان «مسجدی که من دوست
دارم» میان نوجوانان توزیع کردیم، حدود هشت هزار برگه برای ما ارسال شد و نوجوانان
علاقمندی های خود درباره ساختمان، حیاط و محوطه، برنامه های فرهنگی، امام جماعت و خادم
مسجد را مطرح کردند.
کار برای نوجوان با اجبار و فرمایش پیش نمی رود
حجت الاسلام بهشتی تاکید کرد: باید خواسته نوجوان
امروز از مسجد بررسی و به اقتضای ذائقه او، برنامه ریزی و کار شود چون کار مسجدی برای
نوجوان، با فرمایش و اجبار پیش نمی رود. باید به نوجوان برخی کارها را واگذار و فضایی
مطلوب برای حضور او در مسجد ایجاد کرد؛ آموزش بزرگترها برای برخورد محترمانه و مسئولانه
با نوجوانان از راهکارهای این فضاسازی است.
این کارشناس برنامه های معارفی صداوسیما اضافه کرد:
باید با همفکری اصحاب فرهنگ و اهالی حوزه و دانشگاه این راه ها را بیابیم؛ عملکرد مساجد
موفق در جذب مخاطب، نشان می دهد با شرایط امروز جامعه نیز کار شدنی است اما زحمت دارد.
وی در پاسخ به این سوال که غفلت از نقش تربیتی مسجد
چقدر در غالب اغتشاشاتی که این روزها در کف خیابان می بینیم، تاثیر دارد؟، گفت: بنابر
تحقیقات بنیاد شهید، بیش از 90 درصد شهدای دفاع مقدس از اهالی مساجد بودند، ارتش و
سپاه بدون این لشکر عظیم نمی توانست مقابل دشمن بایستد و این نیروها از مساجد عازم
شدند، اما ما از این ظرفیت غفلت کردیم و بخشی را از دست دادیم.
حجت الاسلام بهشتی اضافه کرد: باید ظرفیت مساجد و
دیگر مراکز فرهنگی برای آراسته کردن بچه ها به رنگ خدا (صبغة الله) بررسی شود؛ طرح
هایی همچون پیوند مسجد و مدرسه فرصت انس دانش آموزان به ویژه گروه سنی نوجوان با مسجد
را فراهم می کند هر چه بچه های ما بیشتر با مسجد مانوس شوند، درصد اینکه در بزرگسالی
مقابل دین و ارزش های دینی بایستند، کمتر می شود.
برگزاری تور بازدید از مساجد
وی افزود: خوب است مدارس تور ماهانه بازدید دانش
آموزان از مساجد بزرگ را بگذارند، متاسفانه، ما از پیوند مدرسه با مسجد که سابقه ای
به درازای تاریخ اسلام دارد، غفلت کرده ایم؛ در سده های نخستین اسلام، مسجد، مدرسه
و کتابخانه در کنار هم بودند و اینچنین در کنار تعلیم و تعلم، روح عبودیت و معنویت
هم در بچه ها ایجاد و تقویت می شد.
وی تاکید کرد: اگر امروز هم چنین نزدیکی بین مسجد
و مدرسه باشد، بعد از 12 سال تحصیل در مدرسه بچه هایی مانوس با مسجد تربیت می کنیم
که مدافع ارزش های دینی و انقلابی هستند.
این کارشناس دینی درباره تاثیر پیوند مسجد و مدرسه
در تحقق نهضت بازگشت به مسجد، گفت: خوب است تجارب موفق در این باره عرضه و منتقل شود،
برای مثال زمانی بدون اطلاع به یکی از مساجد اهواز رفتم و دیدم دانش آموزان بعد از
نماز حلقه هایی را به تفکیک پایه تحصیلی و با حضور یک دانشجو و طلبه تشکیل داده اند
و به درس و بحث می پردازند؛ بعد متوجه شدم تعداد زیادی از مساجد اهواز این مجری این
طرح هستند. این تجارب و برکات آن باید منتقل و تبیین شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خوب است در نهضت بازگشت
به مسجد، در مدرسه سازی ها، همجواری با مسجد را لحاظ و از این طریق فرصت حضور و انس
دانش آموزان با مسجد را فراهم کنیم. نمونه های موفقی داریم مثل مجموعه پیام غدیر که
در جوار مسجد است و در نوبت نماز و دیگر فرصت ها، امکان حضور دانش آموزان در مسجد را
فراهم کرده است.