حجت الاسلام عرفان با بیان اینکه از عوامل زمینه ساز ظهور حس اضطرار به حجت در بعد علمی است، گفت: اساساً جنگ های نوین آخرالزمانی دانش محور هستند؛ جنبش نرم افزاری و توسعه علمی زمانی به زمینه سازی ظهور نظر دارد که منابع قدرت نرم آموزه مهدویت را بشناسیم.
به مناسبت فرا رسیدن ۱۹ آبان، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و به منظور بررسی
نقشی که علم در ساخت تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور ایفا می کند با حجت الاسلام
«امیرمحسن عرفان»، مدرس دانشگاه معارف اسلامی و صاحب آثار متعدد مهدوی گفتگو کرده ایم
که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
جامعه منتظر و زمینه ساز ظهور چه نیازمندی هایی به
قدرت علمی دارد و این نیاز از چه باب و با چه کیفیتی است؟
از ظرفیت های بسیار مهم در جامعه منتظر، برخورداری
از قدرتِ دفاع نرم علمی است، نباید از نظر دور داشت که از مهمترین مولفه های اضطرار
به منجی(عج)، ساحت اضطرار علمی و دانشی است جامعه پیشاظهور به سمتی می رود که ناتوانی
بشر در دستیابی به علم صحیح را به همه نشان می دهد؛ از دیگر سو، در قرن ۲۱ رویکردها
به مقوله جنگ، نرم افزاری است و با سنخ جدیدی از مواضع و جنگ ها مواجه هستیم که چهره
نرم و بدون خشونت دارد؛ از وجوه راهبردیِ جنگ نرم افزاری، جنگ علمی است به عبارتی از
ساحاتی که جبهه باطل و تمدن شیطانی غرب با آن جمعه منتظر را تهدید می کند، رقابت و
منازعه علمی است.
این تهدید علمی علیه جامعه منتظر و جبهه حق چطور
مطرح و اعمال می شود؟
جبهه باطل با تولید نظریه های علمی، شکستن مرزهای
دانش و ایجاد مکاتب و پارادایم های علمی، سلطه عملی را در دنیای پیشاظهور مطرح می کند
تمام تلاش شان این است که پیروان جبهه حق در عرصه تعلیم و تربیت و آموزش و پژوهش ره
به مقصود نبرند! از مهمترین مکانیزم هایی که جبهه باطل در این باره دنبال می کند ایجاد
رکود علمی در مجامع آکادمیک جامعه منتظر است تا از رشد پایدار آن در پی رکود علمی،
جلوگیری شود؛ آنها دنبال آن هستند که وابستگی علمی در جامعه منتظر ایجاد شود و سطح
تولیدات علمی آن در مقیاس جهانی کاهش بیابد و برنامه ریزی هایش در عرصه علم و فناوری
محقق نشود! قدرت های علمی غرب برای ایجاد این رکود علمی در جامعه منتظر، تلاش می کنند
آثار علمی خود را به آمال علمی کشورهای رو به رشد تبدیل کنند.
خروجی این رکود چیست و چه شرایط سوئی را بر جامعه
منتظر تحمیل می کند؟
در چنین شرایطی ما با استعمار علمی مواجه هستیم بدین
ترتیب که می خواهند مجامع علمی جامعه متنتظر را مرعوب خود کنند تا به سمت پیشرفت علمی
نروند و مقوله بسیار مهم تسلیم شدگی را در برابر جریان سطله علمی غرب رقم بزنند! این
در حالی است که در تبار علمی تشیع، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ظرفیت سازی علمی را
دنبال می کردند با ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) این تسلیم شدگی علمی تمام می شود.
از دیگر ترفندهای جبهه باطل، تحریم علمی جبهه حق
و جامعه منتظر است در فرآیند جنگ علمی، کشورهای دارای علم و فناروی برای مبارزه نرم
با جامعه منتظر از ورود کالاهای راهبردی و اساسی به آنها جلوگیری می کنند روندی که
امروزه به سهولت دیده می شود آنها در نظام جهانی با استراتژی تحریم علمیِ جبهه حق،
دوگانه سلطه گر و سلطه پذیر ایجاد کرده اند.
سومین مکانیزم جنگ نرم در جبهه باطل ایجاد وابستگی
در جبهه حق است تا آن را محتاج تمدن غرب کنند مقام معظم رهبری در بیانیات به این امر
مهم اشاره کرده اند که وابسته سازی در علم و فناروی از راهبردی ترین اقدامات جنگ نرم
علمی دشمن است.
در بحبوحه این جنگ نرم علمی جامعه منتظر چه رسالت
هایی دارد؟
در جامعه منتظر اساساً برای جهاد و رشد و جهش علمی
باید اضطرار به حجت در ساحت علم نهادینه شود از مهمترین کارویژه ها مقوله استقلال علمی
در جامعه منتظر است ما زمانی می توانیم در مقابل جنگ نرم علمی دشمن دفاع متناسب داشته
باشیم که در علم به استقلال برسیم، جهش علمی ما مبتنی به این استقلال است استقلالی
که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تاکید دارند که اگر بخواهیم به
مقصد تمدن سازی برسیم باید خودباوری علمی داشته باشیم.
علم زمانی به زمینه سازی ظهور کمک می کند که اضطرار
به حجت الهی در بعد علمی در جامعه نهادینه شود. گام دوم تولید علم در جامعه منتظر است
تولیدات علم باید قلمرو و سطوح مختلف را شامل شود، عمیق و شدید و مستمر باشد به تعبیر
مقام معظم رهبری تولید علمی ضرورت مضاعف و موکد برای کشور است چون علم برای کشور قدرت
و امنیت به ارمغان می آورد اگر این رشد علمی به اوصاف جهاد و درون زایی متصف باشد،
بشدت جنگ نرم علمی دشمن را کنترل می کند. اقتدار علمی جامعه منتظر در گروی تولید علمی
متناسب با فرهنگ و تمدن است.
چه راهبردهای دیگری در میدان علم در جامعه منتظر
باید اعمال و دنبال شود؟
بومی سازی علم و دانش راهبرد دیگر جامعه منتظر در
ساحت علم و دانش است، باید تقلید را کنار زد و خلاقیت و ابداع علمی را ارزش دانست نوگرایی
های بی ضابطه ذیل مدرنیته باید به مثابه ناهنجاری دیده شود چنین نگرشی اقتدارآفرین
است. ما معتقدیم در عرصه علوم انسانی تقلیدهای بی ضابطه باعث شده علوم انسانی متناسب
با فرهنگ و تمدن اسلامی جهش نیابد لذا باید علوم انسانی اسلامی متناسب با نقشه جامع
علمی کشور تولید شود و افق علمی کشور را محقق کند.
نکته بعد، ارتقای قدرت علمی یا درونی سازی قدرت علمی
است، باید خود را مقابل دشمن قوی کنیم و ارتقای دانشی و تکنولوژیک داشته باشیم استحکام
علمی به رشد درون زا کمک می کند بنیان منصوص علم در جامعه منتظر با ضدفرهنگ ها در مبارزه
است اینکه در اسلام علم و دانش ارزش ذاتی دارد به این دلیل است. در جامعه ظهور و پساظهور
جرئت ابتکار و نوآوری و اعتمادبنفس علمی می یابیم.
علاوه بر این، جامعه منتظر باید مرجع و الهم بخش
در عرصه علم باشد، اساسا کشورهایی که ابزار و سهم و توان بیشتری در علم و دانش دارند،
در رقابت های تمدنی موفق تر هستند.
اساساً جنگ های نوین آخرالزمانی دانش محور هستند،
رسالت دانشگاه ها در این باره بسیار مهم است حوزه و دانشگاه در قالب یک جنگ فکری علمی
باید از ابزارهای متنوع در این میدان استفاده و توطئه و نقشه دشمن را خنثی کنند. جنبش
نرم افزاری و توسعه علمی زمانی به زمینه سازی ظهور نظر دارد که منابع قدرت نرم آموزه
مهدویت را بشناسیم و در علم و دانش به کار ببندیم.