حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام عقل است.
حجت الاسلام
والمسلمین ابوالقاسم مقیمی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم و هیئت همراه با حضرت آیت الله
جوادی آملی دیدار و گفت وگو کرد.
حضرت آیت الله اجوادی آملی در این دیدار اظهار کرد:
در قرآن حرف های تازه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست، یک کتاب عمیق علمی که همگان
در برابر آن اظهار عجز می کنند و لذا حوزه باید بیش از دیگران به قرآن توجه ویژه داشته
باشد و اولین حرف را در حوزه قرآن بزند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد:
مرحوم آیت الله بروجردی نه تنها فقیه، که یک مدیر خوبی نیز بود و نوآوری های فراوانی
در حوزه داشت، ایشان تلاش های فراوانی به جهت دسترسی حوزویان به اقوال فقهای دست اول
که رابط بین ما و ائمه اطهار [علیهم السلام] هستند، متقبل شد و همچنین در مباحث فقه
مقارن که طلاب و اساتید از فقه اهل سنت با خبر باشند، در مباحث رجالی و توسعه دادن
طبقات، تجدید چاپ مفتاح الکرامه جهت اطلاع حوزویان از اقوال معاصرین نیز ورود کرده
و نوآوری های فراوانی داشته اند که حوزه باید این موارد را مورد توجه قرار دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه حوزه به دفع
شبهات روز اشاره کرده و ابراز داشتند: در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای
نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشد که مرحوم بروجردی نیز از او به عظمت یاد می
کند، بودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این مساجد، تبدیل به کلیسا شد و این
کلیسا هم تبدیل به انبار شد و بساط اسلام بر چیده شد، یعنی جنگ های صلیبی و شمشیر و
گلوله نبود که اسلام را از این منطقه گرفت، بلکه شبهات و قلم فلاسفه غربی بود که اسلام
را از مسجد قرطبه گرفت و دیگر هیچ خبری از اسلام نماند و الان نیز این خطر وجود دارد
و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند.
حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: حوزه باید توجه
ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی
اسلام «عقل» است و این می تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند.
وی بیان کرد: حوزه وقتی زنده است که به قرآن بر گردد
و قرآن گاه به ما می گوید که شما عالم شوید و گاه می گوید که شما فرزندان ابراهیم خلیل
هستید و لذا راه پدر را بروید، حوزه اگر فکر ابراهیمی داشته باشد، در روز خطر دست بسته
نخواهد بود، ابراهیم خلیل علاوه بر مقامات الهی، یک جامعه شناس هم بود و لذا گفت لازم
است تا مسجدی بنا شود و مردم دور آن جمع شوند، اما صرف داشتن مسجد و کعبه را کافی ندانست
و گفت که این کعبه یک شهر آباد نیز می خواهد و سپس گفت با شهر آباد نیز مشکل حل نخواهد
شد مگر امنیت آن تأمین شود «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا
آمِنًا»؛ ما اگر قرآنی فکر کنیم، در کنار مسجد سازی و شهر سازی، باید به فکر امنیت
هم باشیم، حوزه نیز مسئول تأمین امنیت هست و باید در این عرصه هم وارده شده و نظر دهد؛
لذا باید مطالعات، مقالات و پایان نامه هایی را با این موضوع مورد بررسی قرار دهد.