معاونت سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم در اطلاعیه ای جزئیات آغاز سال تحصیلی جدید، انتخاب مَدرس اساتید،انتخاب درس اساتید و طلاب را تشریح کرده است.
معاونت سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم
در اطلاعیه ای جزئیات آغاز سال تحصیلی جدید، انتخاب مَدرس اساتید،انتخاب درس اساتید
و طلاب را تشریح کرده است که متن آن به این شرح است:
باسمه
تعالی
با
سلام و احترام محضر اساتید محترم
با
توجه به نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی جدید، نکاتی را به استحضار اساتید محترم سطوح عالی
و خارج می رساند:
نکته
اول: مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه قم روز چهارشنبه ۲۹ شهریور، در مدرسه
عالی دارالشفاء برگزار می گردد.
نکته
دوم: قبل از شروع سال تحصیلی، مقدماتی فراهم گردیده تا سال تحصیلی جدید با نظم و انضباط
آموزشی مناسب آغاز و ادامه یابد. با این هدف، اقدامات زیر انجام شده است:
الف:
با توجه به اینکه دروس حوزه علمیه قم در ایام کرونا، دو سال به صورت مجازی برگزار شده
بود، در آغاز سال تحصیلی گذشته امکان ساماندهی مدرس ها وجود نداشت و برخی دروس بدون
هماهنگی با مدرس مورد نظر، انتخاب شده و درس نیز در محل دیگری برگزار شده بود. در آن
شرایط برای بخش امور اساتید، امکان سرکشی از مدرس ها و رسیدگی به امور اساتید محترم
فراهم نبود؛ اما برای سال تحصیلی جدید، مدرس ها در سامانه اساتید بر اساس لیست دریافتی
از مدرس ها تنظیم گردید و در تاریخ ۵ شهریور در این مورد به این نحو اطلاع رسانی و
تاکید شد که: اساتید محترم در صورت عدم امکان ثبت درس در مدرس مورد نظر، به اتاق ۲۱۵
امور اساتید دارالشفاء مراجعه و یا با شماره ۳۲۱۹۱۹۶۴ تماس حاصل نمایند.
ب:در
دو سال گذشته در بررسی ها مشخص شد که میتوان مدرسها را به چند دسته تقسیم نمود:
۱.برخی
مدرس ها بدلیل استیجاری بودن و یا تغییر کاربری، در ایام کرونا و بعد از آن غیر فعال
شده اند.
۲.
برخی از مدرس ها که قبلا فعالیت خوبی داشتند، در دوره دوساله شیوع کرونا شرایط مطلوب
را از دست داده اند.
۳.
برخی از آنها فاقد مدیر و یا کادر اداری مشخصی که مسئولیت مدرس را به عهده بگیرد بودند.
۴.برخی
از مدرس ها در قالب پایگاه علمی- تربیتی فعالیت می کردند و پایگاه ها طبق آیین نامه،
مجاز به برگزاری دروس اصلی نبودند.
۵.
تعدادی از مدرس ها از شورای گسترش، مجوز مدرسه عالی دریافت کرده بودند و به عنوان یک
مدرسه با طلاب مشخص خود فعالیت می کردند.
۶.
برخی دیگر هم اهتمام لازم برای برگزاری دروس به صورت حضوری را نداشتند.
۷.تعداد
قابل توجهی از مدرس ها نیز فعال و با شرایط مطلوب فعالیت دارند.
با
توجه به وضعیت یادشده، چاره ای جز تجدید نظر نسبت به ادامه فعالیت برخی مدرس ها نبود؛
هرچند همزمان با این اقدامات دو اقدام دیگر نیز انجام شد:
یکم:
برخی از مَدرس ها که مدیران آنها به امور اساتید مراجعه نموده و درخواست فعالیت مجدد
داشتند، پس از انجام بررسی های لازم و فراهم ساختن تمهیدات جهت شروع فعالیت مجدد، دوباره
فعال شدند. در حال حاضر هم چنانچه مدرسی حداقل شرایط برای برگزاری دروس را داشته باشد
می تواند جهت ساماندهی به اتاق ۲۰۵ مراجعه نماید.
دوم:
وضعیت تمام اساتیدی که پیشتر در مَدرس های تعطیل شده به تدریس اشتغال داشتند، بررسی
شد و با ارسال پیامک برای اساتیدی که از در اختیار داشتن مدرس محروم بودند، جهت مساعدت
برای در اختیار گذاشتن مدرس اعلام آمادگی شد.
در
روزهای آینده نیز اساتیدی که به خاطر ساماندهی با مشکل مدرس مواجه شده اند، میتوانند
با شماره هایی که اعلام شده تماس بگیرند تا نسبت به ثبت درس آنها اقدام لازم صورت پذیرد.
نکته
سوم: اعلام شد با توجه به اینکه در سال تحصیلی جاری انتخاب درس اساتید تنها یک بار
در پیشخوان سامانه اساتید سطوح عالی فعال می باشد، لازم است اساتید محترم کلیه دروس
سال تحصیلی جاری را انتخاب نمایند.
قابل
ذکر است بیش از ۸۵ درصد اساتید، در بیش از ۱۱۰ مدرس برای دروس سال تحصیلی جدید انتخاب
نموده اند و باز هم چنانچه استاد محترمی در این ساماندهی نیاز به محل تدریس داشته باشد
می تواند جهت هماهنگی، به یکی از مدرس ها مراجعه و یا با ارسال پیامک به شماره همراه
۰۹۱۹۲۵۲۱۹۱۲، در این خصوص اقدام نماید.
نکته
چهارم: انتخاب درس طلاب امسال در دو مرحله انجام می شود:
مرحله
اول: از تاریخ ۲۶ شهریور تا ۲۹ شهریور که مختص طلابی است که در نوبت ششم امتحان ندارند.
مرحله
دوم: از ۱ تا ۳ مهر، ویژه طلابی که در نوبت ششم امتحان داشته اند. هیچ تداخلی بین امتحان
و انتخاب درس بوجود نخواهد آمد.
السلام
علیکم و رحمة الله